راهنمای خرید گوشت

تفاوت گوشت ارگانیک و گوشت غیر ارگانیک چیست؟

درود بر دنبال کنندگان مجله الو گوشت مگ، 😃👋🏻 ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه راهنمای خرید گوشت. امروزه یکی از چالش‌های بسیار بزرگ افراد خرید گوشت با کیفیت می‌باشد. در برخی موارد گوشت ارگانیک پیشنهاد می‌شود و در برخی موارد انتخاب افراد گوشت غیر ارگانیک است. در این مقاله قرار است که به بررسی تفاوت‌ گوشت ارگانیک و غیر ارگانیک بپردازیم. بر خلاف باور عموم گوشت غیر ارگانیک، گوشت بدی نیست و در برخی مواقع حتی بهتر از گوشت ارگانیک به حساب می آید.

با این حال انتخاب بین گوشت هورمونی و یا گوشت بدون آنتی بیوتیک، بدون شناخت و درک این دو امکان پذیر نیست. به عنوان مثال ما چیزی تحت عنوان مرغ هورمونی نداریم؛ به علت این که سیستم عصبی مرغ به نحوی نیست که بخواهیم به آن هورمون تزریق کنیم و رشد او را افزایش دهیم. ممکن است که از نوعی مکمل ها جهت تحریک هورمون رشد استفاده کنیم، اما تزریق مستقیم هورمون رشد نخواهیم داشت. ولی مثلاً گوشت قرمز گاو هورمونی داریم، چه بسا که در برخی موارد گوشت گاو هورمونی به مراتب گرانتر از گوشت گاو معمولی ‌باشد. به عنوان مثال به یک گاو برای گوشتی و فربه شدن و همچنین تولید مثل بهتر، هورمون گاو های چینانیا تزریق شده است. 🤨

 شما این مورد را گوشت قرمز هورمونی می‌دانید و فکر می‌کند که مضر است. در صورتی که اختلاف قیمت هر پوند از این مدل گوشت قرمز با گوشت قرمز ارگانیک که از گاو های ایرانی تهیه شده است در حدود 40 دلار است.😵 قبل از خرید انواع گوشت ارگانیک، بهتر است که به یک شناخت کامل و جامع  دست پیدا کنید و سپس تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنید. با مطالعه این مقاله و بررسی تفاوت گوشت ارگانیک و گوشت غیر ارگانیک نکات بسیار جذابی را فرا خواهید گرفت.ویژگی‌ های گوشت ارگانیک چیست؟

ویژگی‌ های گوشت ارگانیک چیست؟

گوشت ارگانیک به گوشت دام و طیوری گفته می‌شود که از هیچ نوع آنتی بیوتیک و هورمونی برای رشد بهتر آن‌ها استفاده نکرده باشند. محیط و شرایط زندگی باید به صورت کاملاً طبیعی باشد، بطوری که حتی در مراتع و زمین‌هایی چرا کنند که از کود شیمیایی استفاده نشده باشد. از طرفی باید بگوییم، دام و طیوری گوشت ارگانیک دارند که با هیچ دامپزشکی ملاقات نداشته باشند.😉👌🏻 از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که بهترین نوع گوشت ارگانیک گوشتی است که حتی در معرض انواع آفت کش نیز قرار نگرفته باشد.

به صورت کلی تغذیه و محل زندگی دام و طیور ارگانیک باید به دور از بشر و تکنولوژی باشد. حتی برخی از متخصصین این حوزه معتقدند که دام و طیور با گوشت ارگانیک نباید در معرض امواج وای فای، موسیقی، فاضلاب شهری و صنعتی، تشعشعات یونیزان و … قرار گرفته باشند. با توجه به توضیحات ارائه شده، تهیه چنین گوشتی تقریباً بسیار هزینه بردار و گران خواهد بود. حتی پس از ذبح دام و برش قسمت‌های مختلف گوشت ارگانیک، بسته بندی آن نباید در معرض امواج وای فای قرار بگیرد و باید به صورت محافظت شده به دست مخاطب برسد. اگر بخواهیم با شما صادق باشیم، باید بگوییم که گوشت ارگانیک فقط در طبیعت یافت و مصرف می‌شود.

اما دیگر محصولاتی که به صورت ارگانیک فروخته می‌شود، محصولاتی هستند که حالت تراریخته و یا تغییر ژنتیکی ندارند. به همین علت نباید این محصولات را با گوشت ارگانیک مقایسه کنید. ممکن است که به کشک و دوغ با کیفیت ارگانیک دسترسی داشته باشید؛ اما نباید آن را مثلاً با مرغ سبز مقایسه کنید. در نهایت به یاد داشته باشید که در برخی موارد به دام و طیوری که در فضای آزاد زندگی می‌کند و فقط آنتی بوتیک مصرف کرده‌اند، دام و طیور ارگانیک و گاهاً مولد نیز گفته می‌شود. چرا که در غیر این صورت گوشت آن‌ها می‌تواند منتقل کننده بیماری های مختلف به انسان باشد.

تفاوت مرغ بدون آنتی بیوتیک با مرغ معمولی چیست؟ «بررسی گوشت بدون آنتی بیوتیک»

 مرغ بدون آنتی بیوتیک یا همان مرغ سبز به مرغی گفته می‌شود، که برای رشد خود از داروهای گیاهی استفاده کرده است. دقت داشته باشید که حتی مرغ سبز نیز برای گوشتی شدن و همچنین رشد در زمان مناسب نیازمند مکمل غذایی می‌باشد. مرغ سبز معمولاً وزن و اندازه کمتری به نسبت مرغ معمولی دارد؛ با این حال طعم و مزه گوشت آن شبیه به گوشت مرغ رسمی می‌باشد. یکی از دلایلی که متخصصین حوزه سلامت توصیه به خرید مرغ سبز دارند، این است که با میل کردن آن هیچ گونه مقاومت آنتی بیوتیکی در بدن شما شکل نخواهد گرفت.

البته لازم به ذکر است که مصرف زیاد مرغ سبز نیز توصیه نمی‌شود، چرا که در برخی مواقع بدن انسان به دلیل مصرف بی رویه مرغ سبز دچار بیماری‌های قارچی می‌شود. دقت کنید که مرغ در زمان پرورش یافتن دارای انواع قارچ و میکروارگانسیم ها می‌باشد. امروزه تمامی این موارد به واسطه داروهای گیاهی از بین نمی‌رود و در برخی موارد لازم است که از آنتی بیوتیک استفاده شود. اما افراد به این موضوع توجه نمی‌کنند که معمولاً گوشت مرغ دارای مقادیر بسیار کم از میکروارگانسیم اصلاح ژنتیکی شده می‌باشد؛ بنابراین رعایت تعادل در مصرف آن به نفع خود فرد می‌باشد. 😏 دقت داشته باشید که مرغ سبز با مرغ روستایی و یا اصطلاحاً مرغ محلی یا رسمی فرق می‌کند و نباید این دو را یکی دانست.

تفاوت مرغ بدون آنتی بیوتیک با مرغ معمولی
تفاوت مرغ بدون آنتی بیوتیک با مرغ معمولی

ویژگی‌ های گوشت غیر ارگانیک چیست؟

اگر بخواهیم گوشت غیر ارگانیک را معرفی کنیم، باید بگوییم که هر ویژگی که گوشت ارگانیک دارد، نقطه مقابل آن را گوشت غیر ارگانیک در نظر می‌گیریم. به این نکته توجه داشته باشید که نوع دام و طیوری که قرار است گوشت غیر ارگانیک داشته باشند، بسیار مهم است. پستاندارانی که از اصلاح ژنتیکی استفاده می‌کنند برای سلامتی بسیار مفید و ضروری می‌باشند. ممکن است که بهترین محصولات بومی و محلی که تهیه می‌کنید، اصلاح ژنتیکی شده باشند. البته پس از یک دوره زاد و ولد این دام و طیور به صورت ارگانیک نگهداری می‌شوند.😏

دقت داشته باشید که هورمون و یا آنتی بیوتیکی که در بدن دام و طیور تزریق می‌شود، معمولاً بعد از گذشت چند ساعت به صورت کامل جذب بدن آن‌ها می‌شود. پس این موضوع اشتباه است که فکر کنید بال مرغ و یا پوست مرغ دارای هورمون رشد می‌باشد.😕 بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط متخصصین حوزه سلامت در الو گوشت، تا به حال هیچ تحقیقات علمی ثابت نکرده است که هورمون و آنتی بیوتیک موجود در بدن دام و طیور، از طریق طبخ و خوراک به بدن انسان منتقل شده باشد. در برخی موارد شرکت های تولید کننده گوشت ارگانیک برای تبلیغ گوشت ارگانیک اقدام به خبر سازی علیه گوشت غیر ارگانیک می‌کنند.

گوشت هورمونی چیست؟ «چگونه هورمونی بودن گوشت را بفهمیم»

گوشت هورمونی به گوشت دام و طیوری گفته می‌شود که برای افزایش سرعت رشد و همچنین افزایش وزن آن از هورمون رشد به صورت خوراکی استفاده می‌کنند. برای این که گوشت هورمونی را از گوشت معمولی تشخیص دهید،🤨 می‌توانید از رنگ و همچنین اندازه به این موضوع پی ببرید. به عنوان مثال وزن مرغ در حالت طبیعی 1.6 کیلوگرم تا 2 کیلوگرم می‌باشد. زمانی که شما برای خرید منزل خود مرغ 3 الی 4 کیلویی تهیه می‌کنید. از نظر متخصصین دامپزشکی این موضوع کمی عجیب خواهد بود. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که گوشت هورمونی معمولاً حالت دیر پز داشته و مزه آن نیز با وجود انواع ادویه و چاشنی حالت گس بودن دارد.

البته در دام هورمونی تشخیص گوشت هورمونی به نحوی متفاوت انجام خواهد شد. با توجه به این که مثلاً شما گوشت سردست گوساله تهیه می‌کنید، نمی‌توانید حدس بزنید که اندازه گوساله در زمان ذبح شده چقدر بوده است. راه حل آن این است که تمام تمرکز خود را روی بررسی رنگ آن قرار دهید. به صورت کلی رنگ گوشت قرمز هورمونی، حالت تیره و گاهاً بنفش دارد. اگر به چربی آن نگاه کنید، معمولاً چربی بیشتری نسبت به چربی گوشت قرمز ارگانیک دارد. دقت داشته باشید که در رشد اکثر انواع ماهی‌ها از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند، ولی بدن‌ آن‌ها قابلیت جذب هورمون ندارد و گوشت آن‌ها حالت ارگانیک دارد. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که سرعت فساد گوشت هورمونی بین دو تا سه برابر حالت عادی می‌باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع و کامل در مورد تفاوت گوشت ارگانیک و غیر ارگانیک با شما عزیزان صحبت کردیم. در صورتی که در مورد هر بخش از این مقاله سوال و یا چالشی داشتید، می‌توانید در بخش کامنت‌ها با مجله الو گوشت مگ در میان بگذارید. به عنوان جمع بندی لازم است که چند نکته بسیار مهم و ضروری را یاد آور شویم. یکی از مهمترین دلایلی که افراد روی به استفاده از مواد غذایی ارگانیک می‌آورند ارزش غذایی بالاتر می‌باشد. چرا که اگر دام و طیور پروسه طبیعی رشد خود را طی کنند، در این صورت گوشت آن‌ها به صورت غنی‌تر خواهد بود. از طرف مقابل به دلیل وجود پتاسیم و همچنین امگا 3 بیشتر در گوشت ارگانیک طعم آن بسیار خوش طعم تر است.🤤

از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در برخی مواقع تهیه گوشت غیر ارگانیک کاری محال است. دقت کنیدکه گوشت قرمز غیر ارگانیک و گوشت سفید غیر ارگانیک دارای مدل های مختلفی می‌باشد. اگر در تولید گوشت غیر ارگانیک شما از مواد هورمونی استفاده نکرده باشند، یک گوشت با ارزش غذایی بالا و طعم عالی می‌باشد. 🤩👌

بهترین حالت این است که مراکز توزیع گوشت روی این موضوع تمرکز بسیار ویژه ای داشته باشند. به عنوان مثال فروشگاه پروتئینی الو گوشت یکی از معدود مراکز توزیع گوشت گرم می‌باشد که سلامت گوشت ارگانیک و سلامت گوشت غیر ارگانیک را به صورت ویژه بررسی می‌کند. از دیگر مواردی که در مراکز پروتئینی مجاز، مورد بررسی قرار می‌گیرد این است که گوشت حاوی هیچ گونه مواد هورمونی و یا قارچ و انگل نباشد.🤨 در این صورت استفاده در مقادیر بالا برای هر فردی چالش آفرین خواهد بود. در نهایت اگر مطالعه این مقاله کاربردی برای شما جذاب و مفید واقع شده، خوشحال می‌شویم که آن را در شبکه‌های اجتماعی خود با دیگران به اشتراک بگذارید. 😎👊🏻

0%

آیا این مقاله برای شما مفید بوده است؟ با وارد کردن میزان رضایت خود، در بهبود کیفیت مقالات و همچنین آگاه سازی دیگر مخاطبین سهیم باشید. تیم تحقیقاتی الوگوشت مگ همواره در تلاش است تا مجله ای کامل از مقاله‌های سلامتی، آشپزی، راهنمای خرید گوشت و... گرد هم آورد.

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *