سلامت و تغذیه

خواص گوشت شتر برای سلامت بدن +‌ فواید این گوشت برای ورزشکاران

گوشت شتر مهم ترین و رایج‌ترین گوشت در کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین استرالیا و برخی کشورهای آفریقایی است. نسبت بالای املاح معدنی و ویتامین‌های مفید و درصد کم چربی و کلسترول، باعث شده است تا گوشت شتر به عنوان یک ماده غذایی مقوی در نظر گرفته شود. خواص گوشت شتر به خوبی اثبات شده است اما مصرف آن به دلیل محدودیت و قیمت بالا، در بسیاری از کشورهای جهان کم است. اگر بتوانید این گوشت خوشمزه و مفید را تهیه کنید، این امکان را دارید تا مزایای بی‌مانند آن بهره مند شوید.

خواص گوشت شتر برای بدن

گوشت شتر سرشار از مواد مغذی و پروتئینی است و ارزش دارویی زیادی دارد. پروتئین بالا، وجود مقدار زیادی از ویتامین E و چربی کمتر نسبت به گوشت گاو، مطمئناً گوشت شتر را به ماده غذایی با ارزشی تبدیل کرده است. گوشت شتر بی‌ضرر، خوشمزه و لذت بخش است و خواص زیر را برای بدن انسان به همراه دارد:

کمک به عضله سازی

گوشت شتر به عضله سازی کمک می‌کند. بدین دلیل که حاوی نسبت بالایی از پروتئین است که در تقویت ماهیچه‌ها نقش دارد. به گفته متخصصان تغذیه، خوردن صد گرم از این گوشت، درصد مناسبی از پروتئین را برای بدن فراهم می‌کند که مشابه آن چیزی است که از شیر به دست می‌آید. این گوشت به ویژه برای ورزشکاران بسیار مفید است.

تامین انرژی و نشاط بدن

گلیکوژن مهم‌ترین ماده در گوشت شتر است که باعث می‌شود کربوهیدرات‌ها به سرعت جذب بدن شوند که در نهایت، آن را به گلوکز لازم برای فعالیت بدن تبدیل می‌کند. بنابراین، افراد در تمام طول از انرژی لازم برای انجام امور خود بهره مند می‌شوند. همچنین، اگر گوشت شتر را با عسل طبیعی مخلوط کنید و بخورند، پوستی شفاف و درخشان خواهید دشت.

کاهش وزن و لاغری

از آنجایی که گوشت شتر از جمله گوشت‌هایی است که درصد چربی و کالری بالایی ندارد، بنابراین خوردن آن حس سیری را برای بدن به ارمغان می‌آورد. این گوشت تاثیری بر وزن ندارد و حاوی ویتامین‌های محلول زیادی در آب است. بنابراین به افراد علاقه مند توصیه می‌شود با جایگزینی این گوشت با گوشت قرمز و سایر مواد گوشتی، وزن خود را کاهش دهند. 

تقویت سیستم ایمنی

تحقیقات و مطالعات نشان داده‌اند که گوشت شتر دارای نسبت اسیدهای چرب غیر مضر و غیر اشباع است که شباهت زیادی به اسیدهای چرب گیاهان دارد. به همین دلیل از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند. به ویژه که این گوشت فرایند کار روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین، سوزش معده از طریق خوردن گوشت شتر با عسل رفع می‌شود زیرا به کاهش درد بواسیر کمک می‌کند.

محافظت در برابر بیماری‌ها

گوشت شتر برای محافظت از انسان در برابر انواع بیماری‌ها عالی است. به دلیل وجود اسید چرب غیر اشباع، این گوشت از ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند. گوشت شتر با مشکل فشار خون مبارزه می‌کند، درصد کمی کلسترول دارد، بنابراین قلب و عروق خونی را سالم نگه می‌دارد و از حملات قلبی، سکته مغزی و غیره محافظت می‌کند

مناسب برای رفع خستگی

علاوه بر این، خواص گوشت شتر برای درمان خستگی و فرسودگی به خوبی ثبت شده است. این گوشت حاوی مقدار مورد نیاز انرژی است که برای جذب سلول‌های بدن کفایت می‌کند. علاوه بر این، گوشت شتر حاوی گلیکوژن است. گلیکوژن نوعی کربوهیدرات است که همراه با افزایش متابولیسم توسط بدن جذب می‌شود.

رفع مشکل کم خونی

گوشت شتر نیز در رفع مشکل کم خونی که بیشتر در 1.3 مردم دیده می‌شود، کمک زیادی می‌کند. این گوشت حاوی موادی است که به بدن در افزایش هموگلوبین خون کمک می‌کند که به طور غیر مستقیم مشکل کم خونی را از فرد به کلی رفع می‌نماید. این گوشت همچنین نسبت بالایی از عنصر آهن را دارد که در تشکیل هموگلوبین موثر است. هموگلوبین مسئول انتقال غذا و خون به سلول‌های مختلف در بافت‌های بدن است.

طعم گوشت شتر چگونه است؟

درست مانند هر گوشتی، گوشت شتر طعم و بافت خاص خود را دارد اما خیلی شبیه به گوشت گاو است. در حقیقت، این گوشت ترکیبی عالی از گوشت گاو و بره است. گوشت شتر به عنوان یک انتخاب سالم برای داشتن کلسترول پایین و پروتئین بالا تایید شده است که می‌توان آن را به همان روش گوشت گاو طبخ کرد.

شکارچیان دوست دارند شتر را شکار کنند. طعم گوشت شتر نیز به عوامل مختلفی مانند سن، سلامت، جنسیت، شرایط و آماده سازی آن بستگی دارد. گوشت کهنه ممکن است طعم متفاوتی داشته باشد و بسیاری از مردم شتر تازه و جوان را دوست دارند. در بسیاری از کشورها، فقط شترهای جوان ذبح و خورده می‌شوند. گوشتی که از یک شتر پیر به دست می‌آید، ممکن است مزه شکاری داشته باشد.

آیا مردم گوشت شتر می‌خورند؟

شتر به عنوان گوشت اصلی در خاورمیانه و برخی از مناطق آفریقا مصرف می‌شود. این گوشت در کشورهایی مانند فلسطین، مراکش، سوریه، مصر، پاکستان، سومالی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی مصرف می‌شود. در مناطق دیگری در خلیج فارس مانند کشور مصر، گوشت شتر در مناسبت‌های بسیار فرخنده‌ای مانند مهمانی‌ها، عروسی‌ها و جشن‌ها نیز پخته می‌شود.

از آنجایی که شتر در این کشورها زیاد است، منطقی می‌باشد که به طور مکرر مصرف شود. برای کشورهای دیگر، گوشت لذیذی در نظر گرفته می‌شود که فقط برای مناسبت‌های خاص و به یاد ماندنی طبخ می‌شود. بسیاری از مردم در امتحان کردن گوشت شتر مردد هستند اما این ماده غذایی یکی از بهترین گوشت‌های دنیاست. 

کلام آخر

گوشت شتر یک منبع پروتئین محبوب است که در کشورهایی که اشکال جایگزین پروتئین ممکن است در آنجا محدود باشند، مصرف می‌شود. گوشت شتر به کاهش چربی اضافی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، این گوشت با کاهش سطح کلسترول خون در بدن، در کاهش بیماری‌های قلبی نیز مفید است. گوشت شتر انرژی سلول‌ها را تامین می‌کند و به ترمیم بافت آسیب دیده و بازتولید هورمون‌هایی که به دلیل ضعف از بین رفته‌اند، کمک زیادی می‌کند. به طور کلی، این گوشت به انجام بهتر عملکردهای بدن کمک می‌کند. گوشت شتر فقط برای رویدادهای خاص مانند جشن عروسی استفاده می‌شود. این گوشت به دلیل طعم و محتوای غذایی غنی، مورد علاقه میلیون‌ها نفر از مردم جهان است.

تمام مطالب فوق در تحریریه ی الو گوشت تهیه شده است و استفاده از آن برای مصارف غیر تجاری با ذکر منبع بلامانع است. در مجله سلامت و آشپزی الو گوشت می توانید اطلاعات به روزی از دنیای تغذیه و سلامت کسب کنید و با نگاهی باز از فروشگاه اینترنتی الو گوشت محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *