سلامت و تغذیه

بررسی خواص جگر سفید گوسفندی

جگر سفید یا شش گوسفند شاید یک ماده غذایی خیلی رایج نباشد، اما فواید زیادی برای بدن انسان دارد. اگر گیاه‌خوار نباشید، احتمالا برای یک‌بار هم که شده جگر سیاه گوسفندی را امتحان کرده‌اید، اما درباره جگر سفید ممکن است این اتفاق نیفتاده باشد. در اینجا به شما می‌گوییم که اگر با مشکلاتی مانند فقر آهن و یا کم‌خونی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، مصرف جگر سفید به‌صورت کبابی و یا خوراک می‌تواند یک روش درمانی بسیار خوب برای شما باشد. جگر سیاه و جگر سفید هر دو برای کم‌خونی مناسب هستند؛ اما درصد آهن در جگر سفید بسیار بیشتر است. البته جگر سفید مضراتی هم برای بدن دارد و اگر خیلی زیادی از آن مصرف کنید، ممکن است گریبان شما را بگیرند. پس اگر می‌خواهید بیشتر با خواص و مضرات جگر سفید آشنا شوید؛ ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بررسی کلی خواص جگر سفید

جگر سفید غنی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و B، روی و آهن است و به همین دلیل فواید زیادی برای بخش‌های مختلف بدن انسان دارد. این ماده برای کم‌خونی، سلامت مغز، استخوان‌ها، سیستم ایمنی، چشم‌ها و… مفید است. در ادامه به شما می‌گوییم که جگر سفید چگونه می‌تواند این همه مزیت داشته باشد.

فواید جگر سفید

خواص جگر سفید برای کم‌خونی

ویتامین B و آهن هر دو برای کم‌خونی مفید هستند. این دو ماده مغذی در جگر سفید وجود دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا این ماده غذایی برای کم‌خونی مفید باشد؛ بنابراین، اگر به کم خونی مبتلا هستید، حتما جگر سفید را امتحان کنید.

فواید جگر سفید گوسفندی برای مغز

یکی دیگر از فواید ویتامین‌های گروه B کمک به سلامت مغز است. این ویتامین از زوال عقل و بیماری‌هایی همچون آلزایمر جلوگیری می‌کند. همچنین برای کودکانی که در سنین رشد هستند بسیار مناسب است و به آنها در تقویت حافظه و یادگیری بهتر کمک می‌کند.

نقش جگر سفید در سلامت استخوان‌ها

جگر سفید ویتامین D هم دارد و همین کافی است تا بتوان از آن برای جلوگیری از پوکی‌استخوان و همچنین تقویت استخوان‌ها استفاده کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

جگر سفید با داشتن انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد مغذی، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. برای خرید جگر سفید گوسفندی حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا جگر سالم و تازه به شما بدهند. جگر سفید هم مانند دیگر انواع گوشت، اگر باکیفیت و تازه باشد، دارای خواص زیادی خواهد بود. در غیر این‌صورت، اگر از گوشت نامرغوب استفاده کنید، نه تنها خاصیتی به بدن خود نمی‌رسانید؛ بلکه ممکن است خود را در معرض برخی بیماری‌ها و مشکلات نیز قرار دهید.

مقوی چشم‌ها

از دیگر خواص جگر سفید می‌توان به ویتامین A موجود در آن اشاره کرد که برای قسمت‌های مختلفی از بدن مانند چشم‌ها مفید است. ویتامین A یا همان رتینول مهم‌ترین ویتامین برای تقویت بینایی است و به‌خصوص برای کودکان در سنین رشد می‌تواند بسیار مفید باشد.

خواص جگر سفید برای پوست

از دیگر خواص ویتامین A موجود در جگر سفید می‌توان به تاثیر آن بر سلامت و شادابی پوست اشاره کرد. پوست انسان برای زیبایی و جوانی به ویتامین A نیاز دارد. این ویتامین از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و شفافیت و درخشندگی را به پوست شما هدیه می‌دهد.

 خواص جگر سفید در بدنسازی

جگر سفید گوسفندی میزان پروتئین بالایی دارد و برای ورزشکارانی که به عضله‌سازی اهمیت می‌دهند بسیار مناسب است. ورزشکارانی مانند بدنسازان برای ساخت ماهیچه‌های عضلانی به پروتئین نیاز دارند. جگر سفید می‌تواند منبع خوبی از پروتئین برای آن‌ها باشد.

مفید در درمان ناباروری

ویتامین A موجود در جگر سفید به افزایش قدرت باروری در مردان کمک می‌کند. این ویتامین تولید اسپرم را افزایش می‌دهد و باعث به‌وجودآمدن اسپرم‌هایی قوی‌تر می‌شود. البته زیاده‌روی در مصرف جگر سفید هم می‌تواند مضرات خودش را داشته باشد که در ادامه این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم.

خواص جگر سفید در طب سنتی

خواص جگر سفید گوسفندی در طب سنتی

در  طب سنتی به خوردن جگر سفید تأکید فراوانی شده است؛ البته این طب هم زیاده‌روی در مصرف این ماده غذایی را جایز نمی‌داند.

جگر سفید گوسفندی از نظر طب سنتی در گروه گوشت‌های  طبع گرم و تر قرار می‌گیرد.  بنابراین باید با مصلح مخصوص به خودش خورده شود. دارچین، شکر قهوه‌ای و شکر سفید می‌توانند خواص جگر سفید را بهبود ببخشند و هضم آن را نیز آسان‌تر کنند. خواص جگر سفید از نظر طب سنتی عبارت‌اند از:

  • درمان کم‌خونی و فقر آهن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به رشد استخوان‌ها
  • پیشگیری از پوکی‌استخوان
  • درمان خستگی
  • درمان یبوست

جگر سفید زمانی اثربخش است و برای بدن فایده دارد که به میزان متعادل مصرف شود. اگر در مصرف جگر سفید زیاده‌روی کنید؛ نه‌تنها فایده‌ای برای شما نخواهد داشت، بلکه بسیار هم مضر خواهد بود.

مضرات مصرف جگر سفید

جگر سفید علاوه بر فوایدی که برای بدن انسان دارد، می‌تواند مضراتی هم داشته باشد. مثلا پروتئین زیادی ممکن است برای ورزشکاران مفید باشد، اما همان‌طور که پیش‌تر، در مقاله تاثیر انواع گوشت بر بیماری نقرس شرح دادیم؛ اصلا گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به نقرس یا اوره بالا نیست. در ادامه به بررسی مضرات دیگر جگر سفید گوسفندی می‌پردازیم.

  • جگر سفید به دلیل داشتن مقادیر بالای پروتئین، برای افرادی که میزان اوره خون بالایی دارند مناسب نیست و باعث درد و ورم انگشتان پا می‌شود.
  • میزان کلسترول موجود در جگر سفید زیاد است و افرادی که چربی خون بالایی دارند، نباید از این ماده غذایی استفاده کنند. مصرف این ماده غذایی در چنین افرادی ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
  • اگر مردان در مصرف جگر سفید زیاده‌روی کنند، ویتامین A در کلیه و کبد آنها تجمع پیدا می‌کند و باغث رسوب می‌شود.
  • باتوجه به مس موجود در جگر سفید، در صورت مصرف بیش از حد این ماده، احتمال مسمومیت با مس وجود دار.
  • زیاده‌روی در مصرف ویتامین A باعث افزایش این ویتامین در خون و ابتلا به هایپرویتامینوز A می‌شود.
  • مصرف جگر سفید در دوران بارداری هم توصیه نمی‌شود، چون ممکن است باعث نقص‌عضو در جنین و یا حتی سقط‌جنین شود.
  • مصرف بیش از اندازه جگر سفید ممکن است به معده صدمه بزند.

ارزش غذایی جگر سفید

ارزش غذایی جگر سفید گوسفندی خیلی بالا نیست و در مجموع این ماده غذایی به‌عنوان یک ماده مغذی شناخته نمی‌شود.

جگر سفید منبع خوبی برای پروتئین، ویتامین A و آهن است و می‌تواند به عضله‌سازی، رشد استخوان‌ها، کم‌خونی، سلامت چشم و پوست کمک کند. افرادی که کم‌خونی دارند می‌توانند جگر سفید بخورند، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. چربی جگر سفید زیاد است و به همین دلیل مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به بیماری‌های قلبی و حتی بروز سکته قلبی شود.

افرادی که مشکل چربی، اوره و هایپرویتامینوز A ندارند، می‌توانند سه الی چهار مرتبه در ماه از این ماده غذایی استفاده کنند.

۱۰۰ گرم جگر سفید خام ۹۵ کیلوکالری و ۱۰۰ گرم جگر سفید پخته ۱۱۳ کیلوکالری دارد. این ماده غذایی کربوهیدرات (قند) ندارد و افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از آن استفاده کنند. تفاوت خاصی بین جگر سفید و جگر سیاه گوسفندی وجود ندارد، اما در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو ماده غذایی می‌پردازیم.

نحوه پخت جگر سفید

تفاوت بین جگر سیاه و جگر سفید

جگر سفید و جگر سیاه هر دو ویتامین آ، ویتامین ب، کلسترول، چربی، مس، روی، آهن و… دارند، اما مقادیر این مواد در این دو با هم متفاوت است. مثلا جگر سیاه چربی بیشتری نسبت به جگر سفید دارد، اما کلسترول جگر سفید از سیاه بیشتر است.

همچنین، کالری موجود در جگر سیاه بیشتر از جگر سفید است. در جگر سیاه چربی ترانس هم وجود دارد و بنابراین، این ماده غذایی را باید بااحتیاط مصرف کنید. اگر چربی خون، کلسترول و یا بیماری‌های قلبی دارید، بهتر است اصلا از جگر سیاه استفاده نکنید. اگر فرد سالمی هستید و مرتبا تحت چکاپ قرار می‌گیرید، می‌توانید سالانه سه الی چهار مرتبه جگر سیاه مصرف کنید.

جگر سفید چربی کمتری دارد، اما در خون‌سازی و کمک به رشد استخوان‌ها با جگر سیاه برابری می‌کند؛ بنابراین اگر کم‌خونی دارید بهتر است جگر سفید بخرید. قیمت جگر سفید گوسفندی هم نسبت به جگر سیاه کمتر است و علاوه بر سالم‌تر بودن، صرفه اقتصادی هم دارد. شما می‌توانید جگر سفید سالم و تازه را با بهترین قیمت، در بسته‌بندی‌های کاملا بهداشتی، از فروشگاه گوشت الو گوشت تهیه کنید.

نحوه پخت جگر سفید

ا اینجا به این نتیجه رسیدیم که به صورت کلی خواص جگر سفید بیشتر از جگر سیاه است؛ اما خیلی‌ها به دلیل مزه بهتر، جگر سیاه را برای خوردن انتخاب می‌کنند. جگر سفید به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود، اما در طب سنتی اشاره شده که بهتر است آن را به‌صورت کبابی میل کنید.

چند ساعت قبل از مصرف جگر سفید، آن را در سرکه بخوابانید و سپس به قطعات کوچک برش دهید و روی آتش ملایم کباب کنید.

این طرز تهیه ممکن است برای همه افراد جالب نباشد. برای خوشمزه‌تر شدن جگر سفید می‌توانید آن را به‌صورت خوراک آماده کنید. در ادامه، سرآشپز ویژه الو گوشت مگ، روش طبخ خوراک جگر سفید گوسفندی بسیار خوشمزه‌ای را برای شما تهیه کرده است.

طرز تهیه خوراک جگر سفید

در ابتدا باید جگر سفید سالم و تازه را از فروشگاه‌های مواد پروتئینی معتبر خریداری کنید. جگر سفید سالم رنگ کاملا یکنواختی دارد. اگر لکه‌های تیره و روشنی روی جگر سفید وجود داشت، یعنی ناسالم است و نباید از آن استفاده کنید.

بهتر است جگر را حدود یک ساعت در آب و نمک خیس کنید تا خون آن خارج شود. سپس آن را خوب بشویید و به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. جگر سفید را درون قابلمه آب ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید. بعد از حدود ۱۵ دقیقه، از آن کف خارج می‌شود. در این مرحله باید جگر را از روی حرارت بردارید و آن را آبکش کنید.

طرز تهیه خوراک جگر

باز هم جگرها را کاملا بشویید تا کف‌های آن تمیز شود. در این مرحله باید آن‌ها را با کمی آب و یک عدد پیاز بزرگ قاچ شده بپزید. بعد از اینکه جگرها کاملا پختند، آنها را از آب خارج کرده و به مکعب‌های کوچک تقسیم کنید.

در ادامه یک پیاز درشت را نگینی خرد کرده و آن را درون روغن تفت دهید. بعد از اینکه پیازها تغییر رنگ دادند و به‌اصطلاح سبک شدند، جگر سفید گوسفندی مکعبی شده را به آنها اضافه کنید. البته می‌توانید یک عدد سیر را هم رنده کرده و به مواد اضافه کنید. اضافه‌کردن سیر کاملا سلیقه‌ای است. بعد از کمی تفت‌دادن، زردچوبه را به مواد اضافه کنید و باز هم تفت دهید.

در این مرحله کمی رب گوجه‌فرنگی به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا رب سرخ شود. ادویه‌های دیگر مانند فلفل سیاه، کمی زیره سیاه، پودر سیر و… را هم می‌توانید در این مرحله به خوراک اضافه کنید. در ادامه آب باقیمانده جگر را به مواد اضافه کنید و شعله را کم کنید تا خوراک شما جا بیفتد.

بعد از آماده‌شدن خوراک جگر سفید می‌توانید این غذا را با نان و یا برنج سرو کنید و از طعم لذیذ و خواص منحصربه‌فرد آن نهایت استفاده را ببرید.

کلام آخر در رابطه با خواص جگر سفید گوسفندی

هر ماده غذایی می‌تواند فواید و مضراتی برای بدن داشته باشد. جگر سفید هم مزایای زیادی برای بدن دارد، اما در صورت زیاده‌روی ممکن است برای شما مضر باشد. این ماده می‌تواند کم‌خونی را درمان کند، اما ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم افزایش دهد؛ بنابراین، شما باید باتوجه‌به وضعیت سلامتی خود این ماده غذایی را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی که به‌دلیل مصرف گوشت بی‌کیفیت اتفاق میفتد، حتما گوشت موردنظر خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. قصابی آنلاین الو گوشت، با کشتار روزانه دام، تازه‌ترین محصولات دامی را به‌صورت روزانه در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌دهد. مزیت دیگر این فروشگاه گوشت این است که مشتریان می‌توانند تعداد تکه و نوع خرد شدن گوشت مدنظر خود را تعیین کنند و آن را با بسته‌بندی کاملا بهداشتی درب منزل دریافت کنند.

خواص جگر سفید چیست؟

در این مقاله به صورت اختصاصی به بررسی خواص جگر سفید و تاثیر آن بر سلامت انسان پرداختیم. نکته مهمی که در مصرف این ماده باید رعایت کنید، استفاده از آن در حد تعادل است. زیرا مانند هر ماده غذایی دیگری استفاده بیش از حد از آن باعث بروز مشکلاتی در بدن می‎شود.

جگر سفید بهتر است یا جگر سیاه؟

جگر سیاه ارزش غذایی بالاتری دارد، اما چربی و کالری جگر سفید کمتر است.

بهترین جگر سفید برای چه حیوانی است؟

جگر سفید گوسفند و بزغاله بهترین نوع جگر سفید هستند.

0%

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ با وارد کردن میزان رضایت خود، در بهبود کیفیت مقالات و همچنین آگاه سازی دیگر مخاطبین سهیم باشید. تیم تحقیقاتی الوگوشت مگ همواره در تلاش است تا مجله‌ای کامل از مقاله‌های سلامتی، آشپزی، راهنمای خرید گوشت و... را برای شما عزیزان گردآوری کند.

امتیاز کاربر: 3.55 ( 12 نتایج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *