سلامت و تغذیه

خواص تخم کبک برای سلامتی

کبک یکی از پرندگان حلال گوشت است که در طبقه‌بندی انواع گوشت در گروه گوشت سفید قرار می‌گیرد. علاوه‌بر گوشت، تخم کبک هم بسیار پرخاصیت بوده و از آن استفاده می‌شود. تخم کبک با مواد معدنی و پروتئین‌های موجود در آن از نظر ارزش غذایی با تخم مرغ برابری می‌کند؛ با این تفاوت که نسبت به آن پروتئین بیشتر و چربی کمتری دارد. ما در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل درباره خواص گوشت و به ویژه تخم کبک صحبت کنیم پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با خواص کبک

کبک، که از خانواده پرندگان شکاری است، در مناطق کوهستانی، صخره‌ای و دامنه کوه‌ها زندگی می‌کند. تاکنون گونه‌های مختلفی از آن شناسایی شده و به دلیل ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که دارد؛ مورد توجه بسیاری از پرورش‌دهندگان، شکارچیان و خانواده‌ها قرار گرفته است.

 این پرنده کوچک و زیبا، بسته به زیستگاهش، رنگ‌های متفاوتی از سفید تا قهوه‌ای و خاکستری دارد. وزن آن در حدود 400 تا 800 گرم و طول آن نیز به 30 تا 40 سانتی ‌متر می‌رسد. به طور کلی، جنس نر این پرنده، وزن و طول بیشتری نسبت به جنس ماده آن دارد. در مقابل، طعم و مزه گوشت جنس ماده در مقایسه با کبک‌های نر، بسیار بهتر و خوشمزه‌تر است. گوشت کبک بسیار ملایم، خوشمزه، نرم و در عین حال رژیمی است. به همین دلیل، در طی سال‌های اخیر، با استقبال فراوانی روبرو شده است.

علاوه بر این‌ها، تخم کبک، کلسترول بسیار کمی دارد و غنی از پروتئین‌هایی است که برای سلامتی ضروری هستند. به همین دلیل، در حال حاضر مراکز پرورش کبک به طور گسترده‌ای در حال تکثیر هستند. تخم کبک در مقایسه با تخم مرغ کوچک‌تر است اما با این حال، میزان پروتئین موجود در تخم کبک با تخم مرغ برابر و کمی بیشتر از آن است؛ بنابراین با مصرف هر عدد تخم کبک، همان میزان پروتئینی که از مصرف یک تخم مرغ دریافت می‌کنید، دریافت خواهید کرد. هر تخم کبک، حدود ۱۳ گرم پروتئین دارد. از جمله خواص بی نظیر تخم کبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص کبک

1- نداشتن چربی‌های مضر

تخم کبک نسبت به تخم مرغ میزان چربی اشباع یا کلسترول بد کمتری دارد. این امر به دلیل بالا بودن جنب و جوش کبک است که اجازه تجمع چربی در اندام‌ها را نمی‌دهد؛ بنابراین خرید گوشت کبک و مصرف تخم کبک، به‌دلیل عدم وجود چربی‌های مضر، نسبت به تخم مرغ ارجحیت دارد و سلامتی را به خطر نمی‌اندازد.

2- فواید مصرف تخم کبک برای سالمندان

امگا 3 یک چربی مفید برای بدن است که به طور عمده به عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شود. این نوع چربی به سلامتی قلب و باز شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند؛ با این حال بدن قادر به تولید این نوع چربی نیست و باید از منابع غذایی سالم مانند تخم کبک، گوشت ماهی و… این ماده غذایی را دریافت کند. توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود حداقل یکبار در هفته، منابعی از امگا 3 مصرف کنید. مصرف تخم کبک به دلیل داشتن امگا ۳ به خصوص برای افراد سالمند می‌تواند مزیت‌های بی شماری داشته باشد.

3- تخم کبک موثر در رشد بدن

تخم کبک، مانند تخم شترمرغ و سایر پرندگان، حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مانند آهن، روی، منیزیم، فسفر، پتاسیم و… است. این مواد معدنی برای رشد و عملکرد صحیح بدن ضروری هستند؛ به همین دلیل، مصرف هفته‌ای دوبار تخم کبک می‌تواند به بدن شما در مقابل بیماری‌های پوستی و عفونی کمک کند. با این حال، توصیه می‌شود همیشه به مقدار مصرفی خود از تخم کبک توجه کنید و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

4- مصرف تخم کبک در بارداری

فولیک اسید و ویتامین B9 موجود در تخم کبک، برای تولید و حفظ سلول‌های جدید بسیار حیاتی است؛ به خصوص در خانمهای باردار مصرف فولیک اسید برای سلامت جنین و تولد فرزند سالم و بدون نقص بسیار ضروری است. با توجه به این موضوع، توصیه می‌شود بانوان باردار، به خصوص در ماه سوم بارداری، هفته‌ای چند بار تخم کبک را در رژیم غذایی خود قرار دهند. لازم به ذکر است پیش از مصرف انواع گوشت در دوران بارداری حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

خواص تخم کبک برای کودکان

5- خواص تخم کبک برای کودکان

تخم کبک به دلیل داشتن طعم و بوی مطبوع، یکی از غذاهای بسیار لذیذ به حساب می‌آید. این غذا به خصوص برای تغذیه کودکان بسیار مناسب است. استفاده از تخم کبک یا تخم مرغ در تغذیه کودکان می‌تواند باعث افزایش قدرت بدنی و هوش کودکان شده و سرعت رشد آنها را نیز بیشتر کند؛ بنابراین توصیه می‌شود که حتما از تخم کبک در رژیم غذایی کودکان خود استفاده کنید.

6- استفاده از تخم کبک در انواع غذاهای روزانه

تخم کبک را می‌توان به سه روش مختلف، یعنی آب پز، املت و سرخ شده در روغن، طبخ کرد. علاوه بر این، از تخم کبک می‌توان برای پختن انواع کیک‌ها نیز استفاده کرد. این ماده غذایی با تخم مرغ شباهت دارد و در برخی موارد می‌توان از آن به جای تخم مرغ در دستور العمل‌های آشپزی استفاده کرد؛ اما بهتر است قبل از استفاده، با توجه به خصوصیات متفاوت آن با تخم مرغ، مطالعه کرده و اطلاعات کافی داشته باشید.

بررسی خواص تخم کبک در طب سنتی

در طب سنتی خواص بسیار زیادی برای تخم کبک بیان شده است که شاید تا به امروز راجع به تمام خواص آن اطلاعی نداشتید. از جمله خواص تخم کبک در طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقوی اعصاب
  • تقویت کننده بدن
  • درمان کم خونی
  • سم زدایی از بدن
  • بهبود عملکرد حافظه و قدرت یادگیری
  • درمان بی خوابی‌ و اختلالات خواب
  • بالا بردن توان عمومی بدن
  • بهبود قدرت بینایی
  • درمان ناراحتی‌های روحی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی
  • بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • درمان خستگی‌ و ضعف بدن
  • افزایش قدرت باروری
ببرسی خواص تخم کبک در بارداری

خواص گوشت کبک در بارداری

اگر شما در دوران بارداری هستید، ممکن است نگران خوردن بعضی غذاها باشید؛ اما با خوردن گوشت کبک، می‌توانید از خواص مفید آن برای سلامتی خود و فرزندتان بهره‌مند شوید. حتما از خود می‌پرسید که خواص گوشت کبک در بارداری چیست؟ گوشت این پرنده فواید زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد؛ که عبارتند از:.

  • گوشت کبک به دلیل داشتن میزان چربی کمتر نسبت به گوشت مرغ، گزینه‌ای مناسب برای مادرانی است که با مشکلات چاقی، اضافه وزن، بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون مزمن و سطح چربی خون بالا روبرو هستند. با خوردن گوشت کبک، می‌توانید از مزایای سلامتی آن برای کاهش وزن و کنترل سطح چربی خون نیز بهره مند شوید؛ البته همیشه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و همواره از تغذیه سالم در زندگی استفاده کنید.
  • گوشت کبک به دلیل حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های بیشتر نسبت به گوشت مرغ، به عنوان یکی از مواد غذایی مناسب برای مادران باردار شناخته می‌شود. استفاده از این گوشت می‌تواند به تامین سلامت مادر و رشد و تکامل جنین کمک کند.
  • گوشت کبک، به دلیل نرمی و لطافت آن و همچنین آسان بودن هضمش، به عنوان یکی از مواد غذایی مناسب برای مادران باردار معرفی شده است. استفاده از این گوشت می‌تواند به کاهش احتمال بروز مشکلات گوارشی و سوء هاضمه، که از عوارض رایج دوره بارداری هستند، کمک کند.

بررسی مشخصات ظاهری تخم کبک

تخم‌های کبک در مقایسه با تخم مرغ کوچکتر هستند و به طور تقریبی یک سوم اندازه تخم مرغ را دارند. این در حالی است که شکل ظاهری آن‌ها بسیار شبیه به تخم بلدرچین است؛ اما اندازه آن‌ها یک پنجم اندازه تخم بلدرچین است. تخم کبک دارای رنگ سفید مایل به زرد، با لکه‌های کوچک قهوه‌ای است؛ که در هر تخم، شکل و اندازه آن‌ها متفاوت است. تخم کبک بیضی و دوکی شکل است و نوک تیزی دارد و وزن آن به طور تقریبی ۱۶ تا ۲۵ گرم است.

مضررات مصرف تخم کبک

بررسی ارزش غذایی تخم کبک

ارزش غذایی تخم کبک بسیار شبیه به تخم بلدرچین است. تخم کبک غنی از فسفر، آهن و ویتامین‌های گروه ب مانند ویتامین ب 1 و ب 2 است. ارزش غذایی تخم کبک به‌طورکلی، نسبت به تخم مرغ بالاتر است. به این صورت که میزان پروتئین آن بسیار بالا و چربی آن کم است. همچنین سفیدی تخم کبک از تخم مرغ بزرگتر و زرده آن از تخم مرغ کمی کوچکتر است. همچنین، برخلاف تخم مرغ که بویی ملایم دارد، تخم کبک بویی ملایم و خاص دارد که می‌تواند به عنوان یک طعم خاص در غذاها مورد استفاده قرار گیرد.

 خوردن تخم کبک در وعده‌ی صبحانه بسیار انرژی‌زاست و برای چند ساعت شما را سیر نگه داشته و احتیاجات غذایی شما را برآورده می‌کند. علاوه بر این، به دلیل تغذیه طبیعی که کبک دارد و در پرورش آن از آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌ها استفاده نمی‌شود؛ تخم این حیوان کیفیت طبیعی و بهتری دارد.

مضرات مصرف تخم کبک

تخم کبک هم، مانند دیگر موادغذایی، در صورتی که بیش از اندازه مصرف شود، بدن را دچار مشکل می‌کند. میزان مناسب مصرف تخم کبک یک روز در میان 3 تا 5 عدد است. توجه داشته باشید که به دلیل اندازه کوچک تخم کبک، زمان پخت آن کمتر از تخم مرغ است و بنابراین پخت طولانی مدت آن باعث از بین رفتن ویتامین‌ها و مواد مغذی آن می‌شود؛ در نتیجه از آب پز کردن طولانی مدت آن خودداری کنید. پیشنهاد می‌شود حتما تخم کبک را با بسته بندی‌های دارای مجوز و مهر وزارت بهداشت خریداری کنید. همچنین حتما به تاریخ تولید و مصرف دقت کنید تا از سلامت و کیفیت آن‌ها مطمئن شوید.

بررسی طعم تخم کبک

سخن پایانی در رابطه با خواص تخم کبک

در این مقاله درباره خواص گوشت و تخم کبک صحبت کردیم. حالا که با انواع مزیت‌ها و خواص تخم کبک آشنا شدید؛ شاید این سوال برای شما ایجاد شود که از کجا می‌توان تخم کبک تازه را خریداری کرد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که شما از هر فروشگاه حضوری و آنلاین معتبری که محصولات تازه دارد، می‌توانید اقدام به خرید تخم کبک کنید.

فروشگاه الو گوشت، به‌عنوان یک قصابی آنلاین، تازه‌ترین محصولات دامی را به صورت روزانه و زیرنظر کارشناسان ماهر تهیه کرده و در بسته‌بندی‌های کاملا بهداشتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. برای سفارش انواع گوشت ماکیان و همچنین تخم کبک، کافی است از سایت الو گوشت اقدام کنید و محصول موردنظر خود را درب منزل تحویل بگیرید.

آیا تخم کبک سالم است؟

بله، تخم کبک یکی از منابع خوب پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است و مصرف آن به میزان معقول برای بیشتر افراد ایمن و ضامن سلامتی است.

چطور می‌توان تخم کبک را پخت؟

تخم کبک را می‌توان به همان شکلی که تخم مرغ پخته می‌شود، تهیه کرد. معمولاً، بسته به میزان عسلی بودن، بین 8 تا 15 دقیقه پخت تخم کبک طول می‌کشد.

آیا تخم کبک برای رژیم‌های کاهش وزن مناسب است؟

بله، تخم کبک یک منبع خوب پروتئین با کمترین مقدار چربی و کالری بوده و به همین دلیل برای رژیم‌های کاهش وزن مناسب است.

آیا تخم کبک می‌تواند برای افرادی که دچار آلرژی به تخم مرغ هستند، مناسب باشد؟

بسته به شدت حساسیت، مصرف تخم کبک برای برخی از افرادی که دچار آلرژی به تخم مرغ هستند؛ می‌تواند مناسب باشد. با این حال، بهتر است قبل از مصرف تخم کبک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

0%

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ با وارد کردن میزان رضایت خود، در بهبود کیفیت مقالات و همچنین آگاه سازی دیگر مخاطبین سهیم باشید. تیم تحقیقاتی الوگوشت مگ همواره در تلاش است تا مجله‌ای کامل از مقاله‌های سلامتی، آشپزی، راهنمای خرید گوشت و... را برای شما عزیزان گردآوری کند.

امتیاز کاربر: 1.1 ( 1 نتایج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *