آموزش آشپزی

طرز تهیه کتلت لوبیا چشم بلبلی

چطوری کتلت لوبیا چشم بلبلی درست کنم؟ ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کتلت لوبیا چشم بلبلی چطوری درست میشه؟ برای پخت کتلت لوبیا چشم بلبلی می‌بایست از موادی مانند لوبیا چشم بلبلی، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی و پیاز و سایر ادویه‌ها استفاده کرده. البته با خرید گوشت چرخکرده مرغوب، از بهترین فروشگاه‌های آنلاین گوشت، که تازگی و کیفیت بالا اولویت آن‌هاست، می‌توانید کتلت خوش طعم‌تری آماده کنید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا دستور این کتلت خوشمزه را با هم بررسی کنیم.

خواص کتلت چشم بلبلی

اگر مبتلا به دیابت هستید، این غذای بسیار مقوی و خوشمزه با کاهش اندازه کربوهیدرات، قند خون شما را نیز کاهش می‌دهد. دانه چشم بلبلی جز حبوبات بوده و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این ماده غذایی کم چرب، بدون کلسترول  بوده و همچنین دارای سدیم، کلسیم و ویتامین A است. با نوش جان کردن این غذای بسیار راحت و خوشمزه علاوه بر لذت بردن از طعم آن می‌توانید از بالا رفتن قند خونتان جلوگیری کنید.

طرز تهیه کتلت لوبیا چشم بلبلی هانی شف

در شامی یا کتلت چشم بلبلی، همانطور که از نام آن مشخص است، لوبیا چشم بلبلی ماده اصلی این غذا محسوب می‌شود. در اصل این غذا وگان است که البته دستور پخت‌های متفاوتی برای آن وجود دارد. می‌توان به این غذا گوشت نیز اضافه کرد و از قرار گرفتن طعم گوشت و لوبیا در کنار هم لذت برد؛ همچنین با استفاده از گوشت قرمز یا گوشت سفید ارزش تغذیه‌ای این کوکو بالاتر می‌رود.

خاصیت کتلت لوبیا چشم بلبلی

با استفاده از مواد غذایی زیر برای 4 نفر می‌توانید کتلت لوبیا چشم بلبلی با گوشت را آماده کنید.

لوبیا چشم بلبلی2 پیمانه
سیب زمینی2 عدد
گوشت چرخ کرده1 پیمانه
آرد نخودچی3 قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده4 قاشق غذاخوری
نمک و ادویه دلخواهبه مقدار لازم
زیره و تخم گشنیزبه مقدار لازم
تخم مرغ1 عدد

مراحل تهیه شامی چشم بلبلی

برای پخت کوکو یا شامی چشم بلبلی باید مراحل زیر را به دقت انجام دهید تا بتوانید یک غذای بسیار خوشمزه برای اعضای خانواده خود آماده کنید.

  • ابتدا باید لوبیاها را از چند ساعت قبل در ظرفی ریخته، روی آن آب بریزید و اجازه دهید تا به خوبی خیس خورده و نفخ آن گرفته شود. با خیس کردن لوبیاها پخت آن نیز راحت‌تر و سریعتر انجام می‌گیرد. پس از آن، آب لوبیاها را دور بریزید و مجددا روی گاز بگذارید. روی لوبیا آب ریخته تا روی آن‌ها را بگیرد.
  • در این مرحله باید کمی نمک به لوبیاها اضافه کنید و لوبیاها را به مدت 2 الی 3 ساعت بپزید. توجه داشته باشید که حرارت لازم برای پخت لوبیا باید متوسط باشد. پس از پخت لوبیا، آب اضافه آن را کنار بگذارید. سپس با دستگاه خورد کن یا گوشتکوب برقی آن‌ها را به صورت پوره درآورید.
  • در این مرحله نوبت به اضافه کرده سیب زمینی می‌رسد. برای این‌کار باید سیب زمینی را پوست کنده و آن را با رنده ریز، رنده کرده و با دست، فشار دهید تا آب اضافی سیب زمینی‌ها خارج شود. پس از انجام این‌کار پیازها را رنده کرده و آب آن‌ها را نیز بگیرید.
  • پس از رنده کردن سیب زمینی و پیاز می‌بایست لوبیاهایی که پوره شده را در ظرفی بریزید. سپس  پیاز و سیب زمینی را به آن اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا حسابی مخلوط شوند. در این مرحله نیز باید گوشت چرخکرده را به موادتان اضافه کنید.

کیفیت گوشت چرخکرده اهمیت زیادی دارد بنابراین می‌توانید آن را از قصابی آنلاین الو گوشت تهیه کنید. این فروشگاه گوشت دارای کشتار روز، مهر تایید وزارت بهداشت، بسته بندی بسیار تمیز و بهداشتی بوده و شما میتوانید خیلی راحت نوع گوشت و برش آن را تعیین کنید. همچنین می‌توانید این محصولات را با یک پکیجینگ عالی آن را سفارش داده و آن را تحویل بگیرید. پس از اضافه کردن گوشت آرد نخودچی را روی مخلوط آماده شده بریزید و با دست به هم بزنید تا مواد یکدست شود.

طرز تهیه کتلت هانی شف
  • پس از این‌که مواد یکدست شد، نوبت اضافه کردن ادویه‌های مورد علاقه و نمک و زردچوبه است. طعم دهی غذا کاملا سلیقه‌ای بوده و از هر ادویه‌ای می‌توانید برای این غذا استفاده کنید. در دستور غذایی پیشنهادی هانی شف از زیره و تخم گشنیز استفاده شده است چرا که عطر بسیار مطبوعی به این غذا می‌بخشد.
  • در مرحله ششم مقداری جعفری تازه برای طعم دهی بهتر باید اضافه شود. بهتر است جعفری تازه را پاک کرده و سبزی ساطوری شده را پس از گرفتن آب آن‌ها، به مواد کتلت اضافه کنید. در این مرحله مخلوط کردن جعفری با مواد شامی اهمیت زیادی دارد و باید عطر خوش جعفری در کل متریال غذا پخش شود.
  • در مرحله هفتم باید تخم مرغ را به مخلوط اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. می‌توانید برای این‌که کتلت‌ها حجیم‌تر شوند، به مواد آن بیکینگ پودر هم اضافه کنید. البته ریختن آن کاملا اختیاری است. همچنین جهت جلوگیری از باز شدن کتلت‌ها هنگام سرخ شدن، در این مرحله باید یک ساعت مواد را در یخچال بگذارید البته بهتر است روی آن سلفون بکشید.
  • در این مرحله در تابه تفلون و نچسب روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به خوبی داغ شود. حالا نوبت سرخ کردن کتلت‌های چشم بلبلی است. به اندازه یک توپ کوچک از مواد کتلت بردارید و در وسط آن حفره‌ای ایجاد کنید و سپس با دست به خوبی کتلت را فرم دهید. هرچه قدر کتلت‌ها نازکتر باشد، به خوبی سرخ شده و مغز آن‌ها پخته می‌شود.
طرز تهیه کوکو چشم بلبلی
  • پس از قرار دادن شامی درون روغن، هنگامی یک طرف کتلت‌ها سرخ شد، باید آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود. حالا باید کتلت‌ها را از ظرف خارج کرده و روی توری یا دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.
  • حال نوبت به بخش جذاب یعنی سرو غذا می‌رسد. برای تزیین کتلت لوبیا چشم بلبلی می‌توان از انواع سبزی‌های معطر، خیار شور و گوجه حلقه شده استفاده کرد و آن را به سلیقه خودتان سرو کنید. شما می‌توانید در کنار این کتلت پلو زعفرانی یا نان سنگک استفاده کنید و از تردی شامی‌ و طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. همچنین اگر رژیم هستید این کتلت یک میان وعده بسیار مقوی محسوب می‌شود.

سخن پایانی در رابطه با کتلت لوبیا چشم بلبلی

کتلت لوبیا چشم بلبلی یکی از غذاهای اصیل شمالی است که بسیار مقوی و خوش عطر و طعم بوده که می‌توانید به عنوان یک غذای کامل یا حتی میانوعده آن را پخته و سرو کنید. این غذا را می‌توان با گوشت یا بدون گوشت درست کرد. برای طرز تهیه کتلت چشم بلبلی با گوشت نیازمند خرید گوشت گوساله هستید تا غذای لذیذ تری داشته باشید میتوانید این گوشت را از فروشگاه آنلاین گوشت تهیه کنید چرا که این قابلیت وجود دارد تا شما به صورت اختصاصی گوشت چرخ کرده گوساله و چرخ کرده گوسفندی موردنظرتان را خودتان انتخاب کرده و آن را با کیفیت بالا در بسته بندی بسیار تمیز از الوگوشت تحویل بگیرید.

سوالات متداول در رابطه با پخت کتلت لوبیا چشم بلبلی

آیا حتما در پخت کتلت چشم بلبلی باید از گوشت استفاده کرد؟

خیر این نوع کتلت را میتوان هم با گوشت و هم بدون گوشت درست کرد.

کتلت لوبیا چشم بلبلی به تخم مرغ نیاز دارد؟

بله برای منسجم کردن مواد و جلوگیری از وارفتگی آنها بهتر است از تخم مرغ استفاده کنید.

ادویه مخصوص کتلت چشم بلبلی چیست؟

از هر ادویه‌ای که دوست داشته باشید می‌توانید در این غذا استفاده کنید اما زیره و تخم گشنیز طعم این غذا را بهتر می‌کند.

0%

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ با وارد کردن میزان رضایت خود، در بهبود کیفیت مقالات و همچنین آگاه سازی دیگر مخاطبین سهیم باشید. تیم تحقیقاتی الوگوشت مگ همواره در تلاش است تا مجله‌ای کامل از مقاله‌های سلامتی، آشپزی، راهنمای خرید گوشت و... را برای شما عزیزان گردآوری کند.

امتیاز کاربر: 3.39 ( 4 نتایج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *