راهنمای خرید گوشتسلامت و تغذیه

بهترین مدت زمان نگهداری گوشت

مدت زمان نگهداری انواع گوشت در فریزر و یخچال یکی از اصلی ترین سوالات کاربران از ما است. همیشه این چالش وجود دارد که چه مدت زمانی می‌توانیم گوشت گوساله، گوشت گوسفندی، مرغ و ماهی را با کیفیت نگهداری کنیم؟!

به همین دلیل در مجله الوگوشت، مقاله بهترین مدت زمان نگهداری گوشت را نوشته تا مناسب ترین زمان برای نگهداری انواع گوشت قرمز، انواع گوشت سفید و گوشت های فرآوری شده را بدانیم و نگهداری سالم تری در مدت زمان طولانی داشته باشیم.

نگهداری اصولی گوشت یخ زده و منجمد باعث می‌شود که قدم مهمی در راستای سلامتی خود برداریم؛ زیرا با توجه به دغدغه های زندگی امروز ما عموماً مجبور هستیم مقدار بیشتری گوشت به صورت یکجا تهیه کنیم. در نتیجه بخش عمده ای از گوشت خریداری شده به فریزر خواهد رفت و برای ماندگاری در مدت زمان طولانی تر به صورت یخ زده نگهداری خواهد شد.

نکته قابل توجه در نگهداری انواع گوشت می‌تواند تاثیر مواد نگهدارنده باشد؛ مثلاً برای نگهداری کالباس، ژامبون و سوسیس ما این امکان را داریم که در یخچال مدت طولانی تری نگهداری کنیم.

همچنین در ادامه این مقاله بطور جزئی به بررسی درجه مناسب برای نگهداری ماهی ها و انواع محصولات دریایی خواهیم پرداخت.

البته در مقاله بهترین روش دیفراست و یخ زدایی گوشت منجمد و یخ زده به شما یاد می‌دهیم تا در هنگام انجام این فرآیند بتوانید با کمترین افت کیفیت گوشت های خود را آماده مصرف کنید.

مدت زمان نگهداری انواع گوشت های قرمز و سفید در فریزر و یخچال

مهم ترین نکته در نگهداری انواع گوشت این است اگر مواد پروتئینی را به صورت خیس و بلافاصله بعد از شستن در فریزر قرار دهیم و گوشت را خشک نکنیم آب موجود در آن بعد از انجماد به صورت بلورهای کریستالی در آمده و در هنگام یخ زدایی و دیفراست موجب پاره شدن دیواره سلول های گوشت گردیده و مواد مغذی و خون آبه گوشت خارج می‌شوند که گوشت مزه و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد. برای جلوگیری از این موضوع باید گوشت قبل از انجماد را به طور کامل خشک کنیم و در بسته بندی های کوچک تر داخل فریزر قرار دهیم.

مدت زمان نگهداری گوشت قرمز در فریزر و یخچال

بهترین مدت زمان نگهداری انواع گوشت قرمز تازه و خام در یخچال حداکثر سه روز است و در فریزر تا شش ماه می‌توانید آن را نگهداری کنید.

بهترین زمان نگهداری گوشت قرمز پخته شده در یخچال تا چهار روز و در فریزر تا سه ماه است.

 البته بهتر است خرید گوشت قرمز بصورت تازه انجام شود؛ زیرا گوشت تازه ارزش غذایی بیشتری دارد.

مدت زمان نگهداری جگر در داخل کشوی بالایی یخچال حداکثر دو روز است و برای نگهداری جگر در فریزر اگر دمای آن منفی 18 درجه سانتی گراد باشد تا ۲ ماه امکان پذیر است. اما در فریزر های معمولی حداکثر به مدت دو هفته می‌توان جگر گوسفند یا گوساله را نگهداری کرد.

مدت زمان نگهداری گوشت سفید در فریزر و یخچال

بهترین مدت زمان نگهداری گوشت مرغ و بوقلمون خام در یخچال تا 2 روز و در فریزر تا 6 ماه است. اگر گوشت مرغ پخته باشد در یخچال به مدت 4 روز و در فریزر تا دو ماه می‌توان نگهداری کرد. توصیه مهم این است که گوشت های سفید هم همانند گوشت های قرمز قبل از منجمد شدن برای ماندگاری با کیفیت تر بهتر کاملا خشک باشند.

مدت زمان نگهداری گوشت ماهی و انواع محصولات دریایی اگر خام باشند تا دو روز در یخچال و تا شش ماه در فریزر است؛ اما اگر ماهی پخته باشد تا 24 ساعت در یخچال درون ظرف در بسته سالم می‌ماند.

البته ما توصیه می‌کنیم خرید انواع گوشت سفید تازه را بصورت روزانه انجام دهید؛ زیرا کیفیت و ارزش غذایی گوشت تازه بیشتر از گوشت منجمد است.

مدت زمان نگهداری گوشت چرخ کرده در یخچال و فریزر

نگهداری گوشت چرخ کرده از حساسیت بالاتری برخوردار است؛ زیرا هرچه گوشت بیشتر خرد شود، سطحی که در معرض باکتری های احتمالی قرار می‌گیرد بیشتر است. به همین دلیل همبرگر یا گوشت چرخ کرده را یک تا دو روز در یخچال و سه تا چهار ماه در فریزر می‌توان نگهداری کرد. البته این مدت زمان در صورتی است که بسته بندی به شکلی استاندارد انجام گرفته باشد. اگر دوست دارید اصول یک بسته بندی استاندارد برای گوشت چرخ کرده را یاد بگیرید در مقاله راهنمای خرید گوشت چرخ کرده بطور کامل بخوانید.

گوشت چرخ کرده را نباید بعد از چرخ کردن شست؛ زیرا تمام آهن گوشت خارج شده و آب زیادی میان گوشت باقی می‌ماند که این موضوع باعث کاهش ماندگاری در فریزر می‌گردد.

مدت زمان نگهداری گوشت های فرآوری شده در یخچال و فریزر

هنگامی که یک گوشت، طعم دار و فرآوری شده است مدت زمان و روش نگهداری متفاوتی نسبت به گوشت خام دارد؛ زیرا علاوه بر گوشت، ادویه ها و مواد افزودنی دیگر هم همراه آن است.

برای مثال بهتر است کالباس، ژامبون و سوسیس را در فریزر نگهداری نکنید؛ زیرا مواد غذایی که نیترات بالایی دارند و یا در آن ها سبزیجانی مثل هویج و اسفناج استفاده شده در شرایط فریزر و انجماد امکان ابتلاع به سرطان را بالا می برند.

بهتر است گوشت های طعم دار مثل جوجه کباب را منجمد نکنیم؛ چون در هنگام دیفراست و یخ زدایی، ادویه و سس های آن خارج می‌شوند و مزه جوجه کباب از بین خواهد رفت. اکیداً توصیه می‌کنیم که خرید گوشت های فرآوری شده بصورت تازه انجام شود.

به عنوان کلام آخر بهتر است بدانید اگر می‌خواهید انواع گوشت ها را فریز کنید، بهتر است به صورت خام این کار را انجام دهید. اهمیت این موضوع برای سلامتی به این دلیل است که اگر در گوشت و مواد پروتئینی شما آلودگی یا سموم میکروبی وجود داشته باشد با پختن از بین می‌روند؛ اما اگر ماده غذایی پخته شده را منجمد کنید در زمان استفاده با حرارت کمتری نسبت به زمانی که گوشت را می‌پزید آن را حرارت می‌دهید و گرم می‌کنید پس ممکن است آلودگی موجود در ماده غذایی از بین نرود.

نکته مهم برای انجماد انواع گوشت این است که این کار به سرعت انجام شود و اگر هم قصد دارید گوشت را برای مدت طولانی تری نگه دارید این موضوع اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند.

برای کمک به روند انجماد سریع تر نیز بهتر است گوشت را بصورت نازک و در حجم کم بسته بندی کنید.

0%

آیا این مقاله برای شما مفید بوده است؟ با وارد کردن میزان رضایت خود، در بهبود کیفیت مقالات و همچنین آگاه سازی دیگر مخاطبین سهیم باشید. تیم تحقیقاتی الوگوشت مگ همواره در تلاش است تا مجله ای کامل از مقاله‌های سلامتی، آشپزی، راهنمای خرید گوشت و... گرد هم آورد.

امتیاز کاربر: 4.65 ( 1 نتایج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *