سلامت و تغذیه

خواص قلم گوسفند و گوساله

آب قلم یک مایع شفاف و غنی از پروتئین است که از جوشاندن مفاصل و استخوان‌های گوسفند و گوساله در آب به دست می‌آید. به دلیل زمان پخت طولانی خود را از استاک متمایز می‌کند. درست مانند استاک، می‌توان از آن به عنوان پایه سوپ، خورشت و غذاهای دیگر استفاده کرد.

آب قلم یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی جانبی برای سلامت و جذب مواد مغذی بدن است. برخی افراد آن را برای کاهش وزن، بهبود وضعیت پوستی و تقویت مفاصل خود استفاده می‌کنند. در این مقاله نگاهی دقیق به آب قلم و فواید آن برای سلامتی داریم.

آب قلم گوسفند و گوساله چیست؟

آب قلم ماده‌ای بسیار مغذی است که می‌توان آن را با جوشاندن استخوان‌های حیوان و بافت همبند درست کرد. دستور تهیه آب قلم اغلب شامل یک محصول اسیدی مانند سرکه یا آب لیمو است. این کار کلاژن و بافت همبند را تجزیه می‌کند و یک مایع خوشمزه و مغذی را برای شما به ارمغان می‌آورد که معمولاً در سوپ‌ها و غذاهای دیگر استفاده می‌شود. 

آب قلم گوسفند و گوساله در چند سال اخیر در میان افراد آگاه به سلامتی، سر و صدای زیادی پیدا کرده است. در واقع، افرادی هستند که هر روز یک فنجان آب قلم نوش جان می‌کنند زیرا مفاصل آنها نیاز شدیدی به آب قلم دارد. شما می‌توانید آب قلم را از استخوان هر حیوانی درست کنید، اما قلم گوسفند و گوساله از بقیه مفیدتر و در دسترس‌تر است.

مواد مغذی آب قلم گوسفند و گوساله 

محتوای مواد مغذی آب قلم گوسفند و گوساله به مواد تشکیل دهنده و کیفیت آنها بستگی دارد:

استخوان: خود استخوان مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر تولید می‌کند. سدیم، منیزیم و پتاسیم نیز ممکن است در آن وجود داشته باشد.
مغز: مغز استخوان ویتامین‌های A، B2، B12 و E، به علاوه امگا 3، امگا 6 و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، سلنیوم و روی را به شما می‌دهد.
بافت همبند: این بافت گلوکزامین و کندرویتین را فراهم می‌کند که مکمل‌های غذایی محبوبی برای آرتریت و درد مفاصل هستند.

استخوان‌ها، مغز و بافت همبند تا حد زیادی از پروتئین کلاژن تشکیل شده‌اند که پس از پخته شدن به ژلاتین تبدیل می‌شوند. ژلاتین دارای مشخصات منحصر به فردی از اسیدهای آمینه است و به خصوص اسید آمینه گلیسین بالایی دارد.

اهمیت آب قلم گوسفند و گوساله در رژیم غذایی

آب قلم گوسفند و گوساله دارای بسیاری از مواد مغذی مختلف است که فواید سلامتی چشمگیری داشته باشد.

به عنوان مثال، آب قلم می‌تواند ارزش غذایی زیر را برای بدن مهیا کند:

مقادیر زیاد مواد معدنی مختلف
پروتئین کلاژن
اسید آمینه گلیسین
مواد مغذی بهبود دهنده مفاصل گلوکزامین و کندرویتین

به خاطر داشته باشید که هیچ مطالعه علمی که به طور مستقیم به فواید آب قلم پرداخته باشد، وجود ندارد. با این حال، بر اساس مواد تشکیل دهنده آب قلم ممکن است فواید سلامتی بالقوه زیر را به همراه داشته باشد:

اثرات ضد التهابی: گلیسین موجود در آب قلم، ممکن است اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته باشد.
مدیریت وزن: آب استخوان معمولاً کالری بسیار کمی دارد اما همچنان می‌تواند به شما کمک کند تا احساس سیری کنید. این ممکن است به دلیل محتوای ژلاتین آن باشد که می‌تواند باعث سیری شود.
سلامت مفاصل: گلوکزامین و کندرویتین موجود در آب قلم، ممکن است به بهبود سلامت مفاصل و کاهش علائم آرتروز کمک کنند.
سلامت استخوان: آب قلم حاوی مواد مغذی است که برای سلامت استخوان‌ها مهم هستند مانند کلسیم.
خواب و عملکرد مغز: نشان داده شده است که گلایسین به بهبود خواب کمک می‌کند.

مزایا آب قلم گساله و گوسفند

مزایای مصرف آب قلم گوسفند و گوساله

فواید مصرف آب قلم به شرح زیر هستند:

1- اثرات ضد پیری قوی

آب قلم گوسفند و گوساله با کلاژن، پروتئین ساختاری موجود در پوست، غضروف و استخوان مرتبط است. هنگامی که جوشانده می‌شود، کلاژن موجود در بافت همبند به ژلاتین و سایر اسیدهای آمینه تقویت کننده سلامتی مانند گلیسین و گلوتامین تجزیه می‌شود. نشان داده شده است که مصرف 300 میلی لیتر آب استخوان، باعث افزایش سطح پلاسمایی اسیدهای آمینه پیش ساز گلیسین و پرولین می‌شود که برای تشکیل کلاژن مورد نیاز هستند. 

در آزمایشات بالینی، کلاژن که به عنوان مکمل مصرف می‌شد، توانست هیدراتاسیون، خاصیت ارتجاعی و ظاهر چین و چروک را در پوست انسان بهبود ببخشد. کلاژن همچنین تراکم مواد معدنی استخوان را در زنان یائسه افزایش داد و هنگامی که با تمرینات مقاومتی ترکیب شد، توده عضلانی بدون چربی را بهبود بخشید و کاهش چربی را افزایش داد. یافته‌های مشابه حاکی از بهبود در ترکیب بدن مردان مسن است.

2- مفید برای گوارش و سلامت روده

ژلاتین فراوان‌ترین پروتئین موجود در آب قلم است. هنگامی که ژلاتین وارد دستگاه گوارش می‌شود، با آب متصل شده تا از حرکت سالم غذا در روده‌ها حمایت کند. مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که ژلاتین، در کنار سایر اسیدهای آمینه موجود در آبگوشت استخوان، ممکن است پتانسیل درمانی در بیماری التهابی روده داشته باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای ارزیابی ارتباط آن با انسان مورد نیاز هستند.

3- حمایت از عملکرد سیستم ایمنی

روده کوچک نه تنها محل اصلی جذب مواد مغذی است، بلکه اولین خط دفاعی در سیستم ایمنی بدن ما می‌باشد. اگر سد روده آسیب ببیند یا نشت” پیدا کند، این می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را مختل کند. 

اسیدهای آمینه موجود در آب قلم گوسفند و گوساله، ممکن است محافظ باشند. یک مطالعه اخیر به این نتیجه رسید که مکمل ‌سازی داخل وریدی اسید آمینه گلوتامین، می‌تواند از عملکرد سد روده در بیماران بدحال حمایت کند. به طور مشابه، مکمل گلیسین توانست ایمنی روده و تنوع میکروبی را در موش افزایش دهد.

4- حمایت از سلامت مفاصل

مطالعات نشان می‌دهند که کلاژن مشتق شده از غضروف مرغ در بهبود درد، سفتی و عملکرد مفاصل در بیماران مبتلا به آرتروز موثر است. ژلاتین همچنین ممکن است برای پیشگیری از آسیب و ترمیم بافت مفید باشد. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که مکمل ژلاتین در کنار ویتامین C باعث بهبود سنتز کلاژن پس از ورزش می‌شود و می‌تواند تاندون‌ها را ترمیم کند.

5- کمک به بهبود خواب

اسید آمینه گلیسین موجود در آب قلم گوسفند و گوساله، دارای عملکردهای متعددی در بدن از جمله حمایت از الگوهای خواب سالم است. تحقیقات نشان می‌دهند که گلیسین رژیم غذایی در بهبود کیفیت خواب بیماران مبتلا به بی خوابی موثر است. 

تصور می‌شود که گلیسین با تنظیم ساعت درونی بدن و کاهش دمای بدن برای آماده ‌سازی ما برای خواب، اثر خود را اعمال می‌کند. لازم به ذکر است که تا به امروز، شواهد کمی در مورد استفاده خاص از آبگوشت استخوان وجود دارند که بسیاری از این یافته‌ها بر اساس مطالعات مکمل یا حیوانی هستند.

عوارض مصرف آیا آب قلم گوسفند و گوساله

اگرچه آب قلم به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل در نظر گرفته می‌شود اما لازم به یادآوری است که از آنجایی که استخوان به فلزات سنگینی متصل می‌شود، خود آب قلم گوسفند و گوساله ممکن است منبع آلاینده‌هایی مانند سرب باشد. این به ویژه برای کودکان ممکن است خطرناک باشد. ما مصرف یک بار در هفته ضرری برای بدن نخواهد داشت.

کلام آخر

آب قلم سرشار از مواد مغذی است که برخی از آنها فواید سلامتی به همراه دارند. با این حال، در حال حاضر کمبود عمده‌ای در تحقیقات مستقیم در مورد آبگوشت استخوان دیده می‌شود. حداقل، آب قلم یک مکمل مغذی، خوشمزه و فوق العاده رضایت بخش در رژیم غذایی شما است. تهیه آب قلم گوسفند و گوساله ساده است، با این حال، ارزش غذایی آن بسته به نوع استخوان، مدت زمان پخته شدن و افزودنی‌های موجود در آن متفاوت است. پخت و پز آهسته و با یک ماده اسیدی باعث افزایش استخراج مواد مغذی از قلم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *