آموزش آشپزی

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده رستورانی

باقالی پلو با گوشت چرخ کرده یا گوشت قلقلی یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذاهای خوشمزه ایرانی است. این غذا جایگاه بسیار ویژه‌ای در بین ایرانیان دارد. به طوری که اکثر افراد از این غذا در مهمانی‌ها و یا مراسم مهم خود استفاده می‌کنند. این غذا علاوه بر طعم فوق‌العاده خود بسیار مقوی است. زیرا باقالی در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و همچنین تقویت عضلات نقش بسیار مهمی دارد. البته این غذای محبوب فقط با گوشت درست نمی‌شود؛ بلکه باقالی پلو با مرغ نیز طعم فوق العاده‌ای دارد که در مقالات قبلی در رابطه با طرز تهیه آن صحبت کردیم. در این مقاله تصمیم داریم تا درباره طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده خوشمزه و رستورانی صحبت کنیم. پس اگر دوست دارید دستور پخت این غذای فوق العاده خوشمزه را یاد بگیرید تا پایان با الو گوشت مگ همراه باشید.

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده مجلسی

در آموزش‌های آشپزی قبل، به ‌طور مفصل در رابطه با پخت باقالی پلو مجلسی صحبت کردیم که می‌توانید برای داشتن یک باقالی پلو رستورانی خوشمزه آن را نیز مطالعه کنید.

مواد لازم جهت تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده

  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • شوید تازه: ۲۰۰ گرم
  • باقالی فریز شده: 2 پیمانه
  • برنج 3: پیمانه
  • پیاز: 1 عدد
  • روغن و کره: به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه: به میزان لازم
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده مجلسی

طرز پخت

  1. ابتدا بهتر است شویدها را بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شود. سپس برای شروع، برنج را در آب نمک به مدت دو ساعت خیس کنید. پس از آن، پیاز را بشویید، پوست آن را کنده و خرد کنید. سپس گل سفید زعفران را در یک ظرف مسی بسایید و روی بخار قرار دهید. اگر از باقالی‌های تازه استفاده می‌کنید، آن ها را داخل قابلمه بریزید و مدت 10 دقیقه بگذارید تا پخته شود و کف روی قابلمه را بگیرید. اگر از باقالی منجمد استفاده می‌کنید، آن را در هنگام پخت برنج به قابلمه اضافه کنید و بگذارید با برنج پخته شود.
  2. در این مرحله درون یک تابه مناسب، مقداری روغن را بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. پیازهای خرد شده را به تابه اضافه کنید تا طلایی شوند. سپس مقداری زرد چوبه اضافه کنید و هم بزنید. حالا نوبت اضافه کردن گوشت چرخ کرده می‌رسد. گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کنید و هم بزنید تا همه طرف گوشت پخته و سرخ شود. در آخر فلفل سیاه را به مقدار لازم اضافه کنید و هم بزنید تا گوشت کاملا سرخ شود.
  3. برای پختن برنج، ابتدا در قابلمه ای آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. سپس به آب نمک اضافه کنید و برنج خیس شده را داخل صافی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. بعد از آن، برنج را داخل قابلمه بریزید تا به مدت مناسب پخته شود. برای اطمینان از پخته شدن برنج، می‌توانید یک عدد برنج را با قاشق بیرون آورده و آن را با ناخن فشار دهید. اگر با کمی فشار، برنج نصف شد یعنی پخته است. سپس آن را آبکش کرده و مقداری آب سرد روی آن بریزید تا به هم نچسبد.
  4. در این مرحله سیب زمینی یا نان را داخل قابلمه قرار دهید. همچنین می‌توانید خود برنج را در ته دیگ قرار دهید. سپس یک لایه از برنج سفید را بریزید و روی آن شویدهای تازه خرد شده را بریزید. سپس یک لایه باقالی پخته شده را به آن اضافه کنید و این کار را تا جایی که برنج تمام شود، انجام دهید. در نهایت، مقداری کره لا به لای پلو قرار داده و درب قابلمه را بگذارید و به مدت 40 دقیقه برنج را دم بدهید.
  5. پس از پخت برنج، آن را در ظرف سرو کنید. سپس زعفران دم کرده را با برنج مخلوط کرده و روی آن بریزید. گوشت چرخ کرده را روی برنج بریزید و سپس تزئین کنید. می‌توانید پیاز داغ نیز درست کرده و برای تزئین روی برنج بریزید.

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده قلقلی

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم؛ دستورهای پخت متفاوتی برای تهیه باقالی پلو وجود دارد و یکی از آنها باقالی پلو با گوشت چرخ کرده است. بنابراین علاوه بر گوشت چرخ کرده شما می‌توانید از گوشت قلقلی هم برای درست کردن باقالی پلو استفاده کنید. برای تهیه این غذا شما به مواد زیر احتیاج خواهید داشت:

‎مواد لازم باقالی پلو با قلقلی

  • برنج: 3 پیمانه
  • باقالی: 3 پیمانه
  • شوید خشک یا تازه: ۱ یا ۲ پیمانه
  • دارچین: 1 قاشق چای‌ خوری
  • نمک: 1 قاشق مرباخوری
  • ‎زعفران دم کرد:ه 2 قاشق سوپ‌ خوری
  • سیب زمینی: 2 عدد
  • گوشت چرخ کرده: 200 گرم
  • پیاز: 2 عدد
  • رب گوجه: 2 قاشق غذا خوری
  • زردچوبه و فلفل سیاه: 1 قاشق چای‌ خوری
باقالی پلو با گوشت قلقلی

‎طرز پخت باقالی پلو با گوشت قلقلی

  1. با پوست کردن یک پیاز شروع کنید. سپس شروع به مخلوط کردن گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه کنید. برای دست پیدا کردن به یک گوشت منسجم و یکدست، حدود 5 تا 10 دقیقه آن را ورز بدهید. بعد از این کار، مقدار کمی از گوشت را بین دو دست خود قرار داده و آن را قلقلی کنید. سپس، گوشت قلقلی شده را در بشقابی قرار دهید و آن را برای حداقل نیم ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند
  2. قبل از همه، برای پختن برنج، آن را با آب نمک درون قابلمه بریزید و پس از اینکه به جوش آمد، آب را خالی کنید. سپس دوباره آب جوش درون قابلمه بریزید و اجازه دهید برنج به همراه باقالا به مدت چند دقیقه جوش بخورد.
  3. پس از پخته شدن برنج، آن را آبکش کنید. کف قابلمه کمی روغن و زعفران بریزید، سپس سیب زمینی یا نان را در کف قابلمه قرار دهید. لایه‌ای از مخلوط برنج و باقالا و همچنین لایه‌ای از شوید درون قابلمه بریزید و مقداری دارچین اضافه کنید تا همه‌ مواد به خوبی مخلوط شوند. در نهایت، یک بوته کوچک سیر نیز روی برنج بگذارید. روی در قابلمه دمکنی بگذارید و برنج را با حرارت متوسط به مدت چند دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس شعله را کم کنید و برنج را به مدت چند دقیقه دیگر دم کنید. اگر برنج خشک است، می‌توانید کمی کره داخل آن بریزید. برای تزیین، سطح برنج را با برنج دم کرده و زعفران دم کرده مخلوط کنید و در زمان سرو آن را روی برنج بپاشید.
  4. برای درست کردن گوشت قلقلی، می‌توانید با پوست گرفتن و رنده کردن یک پیاز شروع کنید. سپس آن را روی حرارت قرار دهید. وقتی که آب پیاز کمی کشیده شد، می‌توانید کمی روغن اضافه کنید و گوشت قلقلی شده را از یخچال بیرون آورده و آن را در قابلمه بچینید.
  5. روی حرارت ملایم، می‌توانید تمام اطراف گوشت چرخ کرده قلقلی را سرخ کنید. وقتی که گوشت قلقلی سرخ شد، می‌توانید مواد را به کناره‌های تابه منتقل کنید و مرکز تابه را خالی کنید.
  6. رب گوجه فرنگی را در وسط تابه بریزید و تفت دهید، سپس نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و کمی تفت دهید. وقتی که مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شدند؛ می‌توانید یک استکان آب جوش را اضافه کنید. درب تابه را بگذارید و حدود ۳۰ دقیقه روی حرارت کم گذاشته تا گوشت قلقلی کاملا پخته شده و مغز پخته شود.
  7. هنگامی که باقالی پلو دم‌ کشید، آن را در ظروف مناسب بریزید و روی آن باقالی پلوی زعفرونی و گوشت چرخ کرده قلقلی را تزئین کرده و سرو کنید.
چطور باقالی پلو رستورانی درست کنیم

فوت و فن‌های طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده

نکات زیر به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن باقالی پلو با گوشت چرخ کرده یا گوشت قلقلی بپزید:

  • از آنجایی که در هر فصلی از سال نمی‌توان در بازار باقالی پیدا کرد، به همین خاطر از باقالی‌های یخ زده نیز استفاده کنید.
  • در تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده می‌توانید از شوید خشک یا تازه استفاده کنید.
  • برای تزیین این غذا می‌توان از پیاز داغ زعفرانی زرشک و یا دیگر مخلفات استفاده کرد.
  • برای تهیه باقالی پلو، انتخاب گوشت چرخ کرده با کیفیت و تازه بسیار مهم است. همچنین، باقالی‌ها را قبل از پخت به طور کامل خیس کنید تا سریع‌تر پخته شوند.
  • برای خوشمزگی بیشتر باقالی پلو، می‌توانید آب گوشت تهیه کنید. برای این کار، گوشت را همراه با پیاز و ادویه‌ها در آب بپزید تا طعم خوبی به دست بیاورید. سپس از آب گوشت استفاده کنید و مواد پخته شده گوشت چرخکرده را به آن اضافه کنید.
  • برای داشتن باقالی طلایی و خوشمزه، می‌توانید باقالی‌ها را پس از خیس کردن در روغن سرخ کنید تا رنگی جذاب بگیرند. حواستان باشد که باقالی‌ها را در معرض حرارت ملایم قرار دهید تا نرم شوند.
  • برای افزایش مزه و طعم گوشت چرخ کرده، می‌توانید آن را پیش از اضافه کردن به پلو، تفت دهید. از روغن مناسب استفاده کنید و در حرارت متوسط گوشت را به همراه پیاز و ادویه‌ها تفت دهید تا رنگی طلایی بگیرد و طعم خوبی به غذا ببخشد.

سخن پایانی برای پخت باقالی پلو

در این مقاله درباره طرز پخت باقالی پلو با گوشت چرخ کرده و گوشت قلقلی صحبت کردیم. تقریبا اکثر ایرانی‌ها به این غذای لذیذ و خوشمزه علاقه بسیار زیادی دارند. اگر نمی‌خواهید در این غذا از گوشت گوساله استفاده کنید؛ می‌توانید گوشت چرخ کرده  را جایگزین آن کنید. اما برای تهیه این غذا شما قبل از هر چیزی به خرید گوشت چرخ کرده احتیاج دارید. پیشنهاد ما به شما این است که از فروشگاه‌های بهداشتی و کاملا معتبر همچون الو گوشت، خرید خود را انجام دهید. این فروشگاه محصولات دامی خود را زیر نظر متخصصان ماهر و در بسته ‌بندی‌های بهداشتی ارائه می‌دهد. در صورتی که دوست دارید دیگر غذاهای محبوب را آموزش ببینید می‌توانید به دسته ‌بندی آموزش آشپزی این وب سایت مراجعه کنید.

سوالات متداول در رابطه با پخت باقالی پلو با گوشت چرخکرده

چگونه باقالی را بپزیم؟

باقالی‌ها را به همراه آب و نمک در قابلمه بپزید تا نرم شوند، سپس آب را بریزید و باقالی ها را شستشو دهید.

چگونه باقالی پلو را سرو کنم؟

در یک قابلمه، لایه‌هایی از برنج، باقالی پخته شده و گوشت چرخ کرده بچینید و آن را بپزید. سپس باقالی پلو را با سبزیجات تازه مثل ترخون یا شوید سرو کنید.

باقالی پلو با چی خوبه؟

باقالی پلو را می‌توان با مخلفات مانند ماست، میرزاقلیه، سالاد یا ترشی سرو کرد.

چگونه می‌توان گوشت چرخ کرده را برای باقالی پلو آماده کرد؟

برای آماده سازی گوشت چرخ کرده، می‌توانید گوشت قرمز تازه را به قطعات کوچک تقسیم کنید و سپس آن را در یک میکسر قرار دهید تا به شکل خمیری تبدیل شود. می‌توانید گوشت را با چند قطعه پیاز، نمک، فلفل و ادویه‌های دیگر مثل زردچوبه و کمی نعناع مخلوط کنید تا به آن مزه و طعم ببخشید.

0%

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ با وارد کردن میزان رضایت خود، در بهبود کیفیت مقالات و همچنین آگاه سازی دیگر مخاطبین سهیم باشید. تیم تحقیقاتی الوگوشت مگ همواره در تلاش است تا مجله‌ای کامل از مقاله‌های سلامتی، آشپزی، راهنمای خرید گوشت و... را برای شما عزیزان گردآوری کند.

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *