سلامت و تغذیه

بررسی خواص و فواید گوشت گوساله

یکی دو نسل پیش، والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما گوشت گاو را به عنوان یک غذای مغذی برای سلامتی می‌دانستند اما حالا چطور؟ این روزها نظرات بسیار متفاوت هستند و بین مفید بودن یا مضر بودن گوشت گاو هنوز فاصله‌ای وجود دارد. برخی از دیدگاه‌های افراطی وگان حتی از مقامات دولتی می‌خواهند که گوشت را از عرضه مواد غذایی حذف کنند. اما نظرات مدر مورد گوشت قرمز هرچه که باشند، خواص خوردن گوشت گاو برای سلامتی امری ثبت شده است. در این بررسی ما به شما در مورد فواید گوشت گاو و دلایل اثبات این ادعا صحبت می‌کنیم.

گوشت گاو منبع بزرگی از ال کارنیتین است

ال کارنیتین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در محصولات گوشتی وجود دارد. کارنیتین در متابولیسم چربی نقش دارد و وظیفه انتقال چربی‌ها به میتوکندری ما را برای سوزاندن انجام می‌دهد. بدن ما می‌تواند مقادیر کافی ال کارنیتین را برای نیازهای عمومی سنتز کند. 

بدن، ال کارنیتین را در کبد سنتز می‌کند که این فرآیند به اسیدهای آمینه L-lysine و L-methionine متکی است. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف بیشتر ال کارنیتین در رژیم غذایی ممکن است اثرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد. مطالعات مختلف یافته‌های زیر را نشان می‌دهند:

1- سلامت قلب

یک متاآنالیز کارآزمایی‌های تصادفی‌ سازی شده، نشان می‌دهد که ال کارنیتین شرایط بیماران قلبی را بهبود می‌بخشد. به طور خاص، این اسید آمینه بر فشار خون بالا، استرس اکسیداتیو، اکسید نیتریک و التهاب تأثیر می‌گذارد. یک بررسی سیستماتیک بیشتر نشان داد که ال کارنیتین با کاهش 27 درصدی مرگ و میر ناشی از همه علل در بیماران نارسایی قلبی همراه است.

2- بهبود دیابت

یک بررسی سیستماتیک نشان می‌دهد که مصرف بیشتر ال کارنیتین در بیماران دیابتی نوع 2، باعث بهبود سطح گلوکز ناشتا و نمایه کلی کلسترول می‌شود.

3- کاهش وزن

افرادی که از مکمل ال کارنیتین استفاده می‌کردند، به طور قابل ‌توجهی وزن بیشتری کم می‌کنند. در حالی که مکمل‌های ال کارنیتین زیادی وجود دارند، میزان جذب آن در مقایسه با گوشت گاو ضعیف است. در واقع، بدن ما تنها حدود 14 تا 18 درصد از فرم مصنوعی ماده مغذی را جذب می‌کند.

گوشت گاو آنتی اکسیدان اصلی گلوتاتیون را فراهم می‌کند

گلوتاتیون که معمولاً به عنوان آنتی اکسیدان اصلی شناخته می‌شود، دارای نتایج تحقیقاتی زیر است:

  • فواید ضد پیری
  • افزایش طول عمر
  • پیشگیری از بیماری
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

گوشت گاو به محافظت از هر سلول در بدن ما در برابر آسیب سلولی کمک می‌کند که می‌تواند منجر به بسیاری از بیماری‌های مزمن شود. از سوی دیگر، کمبود گلوتاتیون به استرس اکسیداتیو و التهاب منجر می‌شود. در نتیجه، بالا نگه داشتن سطح گلوتاتیون برای سلامت کلی ما مهم است. حالا این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم سطح گلوتاتیون خود را بالا نگه داریم؟

بدن ما گلوتاتیون را درون‌زا تولید می‌کند. به عبارت دیگر، بدن ما از مواد خام برای ساخت گلوتاتیون استفاده می‌کند. برای اینکه این فرآیند اتفاق بیفتد، باید سطوح کافی از آمینو اسیدهای سیستئین، گلوتامات و گلیسین داشته باشیم. این اسیدهای آمینه به عنوان پیش سازهای گلوتاتیون شناخته می‌شوند و هر یک از این اسیدهای آمینه در گوشت گاو وجود دارند. گوشت گاو همچنین حاوی منبع نسبتاً بالایی از گلوتاتیون رژیمی کامل است.

گوشت گاو سرشار از پروتئین است و به بهبود توده عضلانی کمک می‌کند

دلایل زیر نشان دهنده این هستند که چرا باید پروتئین دریافت کنیم:

  • پروتئین بلوک ساختمانی بدن ما برای ترمیم و ساختن استخوان، پوست و غضروف است.
  • پروتئین کافی به ما در ساخت و حفظ توده عضلانی بدون چربی کمک می‌کند.
  • از بین تمام درشت مغذی‌ها، پروتئین سیرکننده است و ولع غذایی را از بین می‌برد.

گوشت گاو مملوء از آمینو اسیدهای تقویت کننده سلامتی است و یکی از بزرگ‌ترین منابع پروتئین در رژیم غذایی انسان است. به عنوان مثال، یک بخش 170 گرم از 80 درصد گوشت گاو بدون چربی، 46 گرم پروتئین را فراهم می‌کند. 

تحقیقات نشان می‌دهند که افراد مسن با توده عضلانی کمتر، در معرض خطر مرگ و میر بیشتری هستند. هر چه فرد با افزایش سن، توده عضلانی اسکلتی بیشتری را از دست بدهد، خطر مرگ زودهنگام در او بیشتر می‌شود. 

همچنین، سرعت سنتز پروتئین عضلانی با افزایش سن به سرعت کاهش می‌یابد و این موضوع ساخت و نگهداری عضله را بسیار سخت‌‌تر می‌کند. با توجه به این موضوع، ما باید مطمئن شویم که مقدار کافی پروتئین مصرف می‌کنیم و این امر به ویژه برای افراد مسن ضروری است. با توجه به این نکته، گوشت گاو یکی از بهترین غذاهای غنی از پروتئین است.

گوشت گاو از نظر مواد معدنی بسیار غنی است

اگر به دنبال افزایش مصرف مواد معدنی مختلف هستید، گوشت گاو یکی از بهترین گزینه‌ها برای بررسی است. اول از همه، گوشت گاو دارای مواد معدنی نسبتاً مغذی است. گوشت گاو دارای محتوای معدنی 80 درصدی است. این گوشت بیش از نیمی از مقدار توصیه شده روزانه سلنیوم و روی را تامین می‌کند. بسیاری از مردم مشکلات کمبود برخی از این مواد معدنی را دارند. بنابراین، ارزش غذایی گوشت گاو می‌تواند به مبارزه با کمبودهای رایج جهانی آهن، منیزیم و روی کمک کند.

خوردن گوشت گاو از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می‌کند

کم خونی فقر آهن، یک اپیدمی رو به رشد در سراسر جهان است. در کشور توسعه یافته مانند ایالات متحده، کمبود مواد مغذی نباید دلیل مرگ باشد، با این حال کم خونی سالانه هزاران نفر را می‌کشد. به طور دقیق، آخرین آمار منتشر شده نشان می‌دهد که کم خونی در یک سال، 146000 آمریکایی را در بیمارستان بستری کرده است. 5219 نفر از این افراد نیز جان باختند. این در سطح جهان حتی بدتر است و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، 1.62 میلیارد نفر از کم خونی فقر آهن رنج می‌برند.

دو نوع آهن در مواد غذایی موجود هستند که از آن به عنوان آهن هِم و غیرهِم یاد می‌کنیم.

  • آهن هِم: آهن هِم زیستی‌ترین شکل آهن است و گوشت و سایر غذاهای حیوانی منحصراً حاوی آن هستند.
  • آهن غیر هِم: آهن غیر هِم در غذاهای گیاهی مانند میوه، سبزیجات و مغزها یافت می‌شود و در مقایسه با آهن هِم، برای جذب بدن ما دشوارتر است.

یکی از بهترین خواص گوشت گاو برای سلامتی، این است که حاوی مقدار قابل توجهی آهن هِم است. بهترین منبع نیز  جگر گاو است. جالب توجه است که کم خونی به طور نامتناسبی بر زنان تأثیر می‌گذارد.

گوشت گاو حاوی کارنوزین، یک اسید آمینه قوی است

مزیت دیگر خوردن گوشت گاو، این است که مقدار زیادی کارنوزین را تامین می‌کند. کارنوزین (بتا آنالیل ال هیستیدین) یک آمینو اسید است که در سراسر بدن یافت می‌شود و چندین نقش مهم در سلامت انسان دارد. از آنجایی که گوشت گاو یکی از بالاترین منابع کارنوزین است (حاوی حدود 50 درصد بیشتر از مرغ)، پس می‌تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد.

کارنوزین دارای خواص ضد گلیکوزیلاسیون است. به طور دقیق، کارنوزین مضرات فرآیندی به نام گلیکاسیون را کاهش می‌دهد که این شامل محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته (AGES) می‌شود. گلیکاسیون در فرآیند پیری نقش اساسی دارد و به تدریج به بدن ما آسیب می‌رساند و به طور بالقوه منجر به آترواسکلروز و سایر بیماری‌های مزمنی می‌شود. علاوه بر این، کارنوزین به تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک می‌کند. همچنین تصور می‌شود که اسید آمینه به جلوگیری از پراکسیداسیون لیپیدی در سلول‌های ما کمک می‌کند.

گوشت گاو سرشار از ویتامین است

بسیاری از مواد مغذی مهم در گوشت گاو وجود دارند و مواد مغذی موجود در مقادیر قابل توجهی شامل طیف وسیعی از ویتامین‌های B هستند. علاوه بر این، گوشت گاو حاوی مقادیر کمتری ویتامین E و K است. ویتامین B12 (کوبالامین)، یک ماده مغذی ضروری است فقط در غذاهای حیوانی وجود دارد. این ویتامین همچنین دارای مزایای فراوانی است که شامل بهبود پوست، خلق و خوی مثبت، خواب بهتر و بازسازی عصبی می‌شود. 

توجه به این نکته مهم است که ویتامین B12  ناکافی، ممکن است خطر افسردگی و مشکلات سلامت روان را نیز افزایش دهد. 20 گرم از گوشت گاو، تقریباً 100 درصد از مقدار توصیه شده B12 را تأمین می‌کند. کسانی که بیشتر در معرض خطر کمبود B12 هستند، گیاهخواران و وگن‌ها می‌باشند.

گوشت گاو حاوی کراتین، افزایش دهنده عملکرد بدن است

آیا می‌دانستید که گوشت گاو نیز حاوی کراتین است؟ در واقع، گوشت گاو معمولاً حاوی 350 میلی‌گرم کراتین در هر 100 گرم است. مزایای سلامتی که کراتین به همراه دارد، عبارتند از:

  • عملکرد ورزشی را بهبود می‌دهد.
  • کراتین به رشد و توسعه عضلات کمک می‌کند.
  • ماهیچه‌ها را با انرژی بیشتری تامین می‌کند و استقامت را بهبود می‌بخشد.
  • به افزایش سایز عضلانی کمک می‌کند.

همچنین شایان ذکر است که کبد ما می‌تواند حدود 2 گرم کراتین در روز تولید کند، بسته به پیش نشانگرهای موجود. پیش سازهای کراتین شامل آرژنین، گلیسین و متیونین است. نه تنها تمام این اسیدهای آمینه در گوشت گاو وجود دارند بلکه گوشت گاو یکی از مهم‌ترین منابع غذایی برای آنها است. به عبارت دیگر، خوردن گوشت گاو، مقدار مناسبی کراتین غذایی به شما می‌دهد و به بدن شما کمک می‌کند تا آن را نیز تولید کند.

کلام آخر

گوشت گاو حاوی ده‌ها ماده مغذی تقویت کننده بدن است که باید در رژیم غذایی خود آنها را لحاظ کنید. غذاهای دیگری نیز وجود دارند که برخی از خواص گوشت گوساله را ارائه می‌دهند اما به اندازه این گوشت مغذی نیستند. همچنین، گوشت گاو یک غذای ساده برای طبخ است. این گوشت نیازی به دستور پخت طولانی یا مراحل آماده سازی پیچیده ای ندارد. گوشت گوساله را کمی نمک بزنید و در فر بگذارید و صبر کنید تا پخته شود. سپس بعد از طبخ شدن، گوشت را بیرون بیاورید و به دندان بکشید.

تمام مطالب فوق در تحریریه ی الو گوشت تهیه شده است و استفاده از آن برای مصارف غیر تجاری با ذکر منبع بلامانع است. در مجله سلامت و آشپزی الو گوشت می توانید اطلاعات به روزی از دنیای تغذیه و سلامت کسب کنید و با نگاهی باز از فروشگاه اینترنتی الو گوشت محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *