آموزش آشپزی

طرز پخت و مرینیت (مزه دار کردن) ماهی اوزون برون

چرا ماهی اوزون برون بسیار ارزشمند و پر خواص است؟ حتما می‌دانید که این ماهی به دلایل ویژه ای در سراسر دنیا جزو یک ماده غذایی بسیار ‌مفید محسوب می‌شود.

مواد مغذي موجود در این ماهی به قدری زیاد است که به راحتی می‌توانیم برای جلوگیری از بعضی بیماری ها از آن استفاده کنیم.

این ماهی لذیذ به دلیل امگا 3 فراوانی که دارد، دارای طعمی دلپذیر است؛ که این امگا 3 موجود هنگام پخت ماهی از خود روغنی پس می‌دهند سرشار از خواص متعدد. روغن امگا 3 موجود در ماهی اوزون برون حالتی چرب و دنبه ای به آن می‌‌دهد و نه نتها مانند بعضی روغن ها مضر و چاغ کننده نیست بلکه در عین خوشمزگی، بسیار مفید هم می‌باشد.

جالب  است بدانید برای پخت و ‌طعم دار کردن ماهی اوزون برون نیاز نیست خود را به زحمت بیاندازید یا درگیر مرینیت کردن آن شوید. البته که شما می‌توانید از انواع مرینیت ها برای پخت ماهی اوزون برون  استفاده کنید اما بدلیل خوش پخت بودن این ماهی آنقدر هم لازم و ضروری نیست.

روش های مزه دار کردن ماهی اوزون برون:

مواد لازم جهت مرینیت ساده ماهی اوزون برون:

  • نمک
  • فلفل
  • ماست ترش
  • پیاز

مواد لازم جهت مرینیت تند ماهی اوزون برون:

  • نمک
  • فلفل
  • سس فلفل قرمز مخصوص ماهی اوزون برون

پس از مزه دار کردن تکه های ماهی اوزون برون، آن را در یخچال به اصطلاح خوابانده و پس از گذشت چند ساعت مواد مرینیت را از تکه های ماهی کاملاً جدا کنید. سپس ماهی شما آماده پخت به انواع روش های توضیح داده شده در ادامه اموزش می‌باشد.

انوع روش های پخت ماهی ازون برون:

  • ماهي اوزون برون سرخ شده (در ماهیتابه)
  • ماهي اوزون برون کبابی
  • پخت ماهی اوزون برون در فر

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که ماهی اوزون برون عموماً به روش کبابی سرو می‌شود؛ زیرا هم مفید تر و از همه مهم تر بسیار خوشمزه تر خواهد شد.

کباب ماهی اوزون برون-اوزون برون کبابی

طرز پخت کباب ماهی اوزون برون:

در این روش پرطرفدار هم می‌توانیم مانند جوجه کباب، تکه ماهی ها را به سیخ زده و هم می‌توانیم به شکل استیک روی توری کباب پز کباب کنیم.

فقط توجه داشته باشید به دلیل طبع سرد ماهی اوزون برون، بعد از سرو آن، خوراکی ‌هایی که طبع گرمی دارند میل کنید که سردی آن را از بین ببرد؛ مانند: خرما، چایی نبات، موز و ….

هنگام خرید ماهی اوزون برون در نظر بگیرید که ماهی خریداری شده اصل باشد؛ یعنی غیر پرورشی و با کیفیت باشد.

طرز پخت ماهی اوزون برون سرخ شده

طرز پخت ماهي اوزون برون سرخ شده:

ابتدا ماهي اوزون برون اسلايس شده را خوب شسته و سپس خوب خشک كنيد. بعد به آرامي تکه های ماهی را در روغن داغ شده از قبل ريخته، و فرصت می‌دهیم تا سرخ شوند. فقط در نظر داشته باشيد كه براي سرخ كردن ماهي اوزون برون نيازی به مصرف آنچنانی روغن ندارید؛ زیرا ماهي اوزون برون همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد بدلیل داشتن امگا 3 فراوان، هنگام پخت روغن زيادی از خود توليد مي‌كند. نكته مهم بعدی اين است كه ماهی اوزون برون به دليل بافت نرم و لطيفي كه دارد، نیاز به زمان پخت طولانی ندارد و خيلي زود مي‌پزد. و در آخر اين نکته مهم وجود دارد كه به هيچ عنوان از روغن زيتون براي پخت هر نوع ماهي بخصوص ماهی اوزون برون استفاده نكنيد.

طرز پخت ماهی اوزون برون در فر

طرز پخت ماهي اوزون برون در فر:

براي پخت ماهي اوزون برون در فر ترجيحاً يک تكه برش خورده بزرگ را انتخاب كنيد. پوست ماهي را حتما كاملاً جدا كرده؛ زيرا جنس پوست ماهي اوزون برون سفت و محکم است. فر را در درجه مناسب قرار داده تا فضاي آن داغ شود. قبل از قرار دادن ماهی در فر، تركيبي از آب نارنج و آب پياز و مقداری نمک را با هم مخلوط كرده و کل سطح ماهي را به آن آغشته کنید. همچنین مي‌تواند با خلال دندان سطح ماهي را سوراخ كرده تا اين تركيب به داخل بافت ماهی نفوذ كند. حالا ماهي اوزون برون شما آماده است كه داخل فر برود.

در ضمن شما مي‌توانيد تکه ماهی را با فويل كاور كنيد (فويل را دور آن پیچیده) و سپس در فر قرار دهيد. با توجه به دماي انتخابي، زمان پخت نیز متغير است. فقط حواستان باشد كه اين ماهي به دليل بافت نرمي كه دارد نبايد مدت زیادی در فر بماند؛ چون زمان پخت بالا باعث وا رفتن ماهي مي‌شود.

در كل غذاهاي دريايي از محبوبيت بالايي در سراسر دنيا برخوردارند. مصرف آن بخصوص در سنین کودکی و نوجوانی بسیار توصیه مي‌شود. بنابراین شما مي‌توانيد با یادگیری اصول صحیح مزه دار كردن و انتخاب روش مناسب برای پخت، علاوه بر اینکه ماهی خوشمزه اي را ميل كنيد، از فواید خوردن ماهی هم سودمند شوید. فقط نكته اي كه شما عزيزان نبايد فراموش كنيد اين است كه ماهي را حتما از فروشگاهي مطمن تهيه كنيد زيرا كيفيت يک ماهي مهم تر از هر چيزي مي‌باشد.

0%

آیا این مقاله برای شما مفید بوده است؟ با وارد کردن میزان رضایت خود، در بهبود کیفیت مقالات و همچنین آگاه سازی دیگر مخاطبین سهیم باشید. تیم تحقیقاتی الوگوشت مگ همواره در تلاش است تا مجله ای کامل از مقاله‌های سلامتی، آشپزی، راهنمای خرید گوشت و... گرد هم آورد.

امتیاز کاربر: 3.66 ( 10 نتایج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *