سلامت و تغذیه

بررسی خواص باورنکردنی بلدرچین

تابه‌حال چیزی از خواص گوشت بلدرچین و طعم بی‌نظیر آن به گوشتان خورده است؟

گوشت بلدرچین یکی از پر‌مصرف‌ترین انواع گوشت‌ در جهان است که همواره با فواید چشمگیر و طعم لذیذش شناخته می‌شود. بلدرچین به‌طور گسترده در کشورهای آسیایی مانند چین و ژاپن استفاده بیشتری دارد و در آمریکای شمالی، اروپا، آفریقا، استرالیا و آمریکای جنوبی نیز یافت می‌شود. این گوشت کمی زمان می‌برد تا کاملا پخته شود، اما وقتی طعم و بافت لذیذ و آبدار آن برای اولین بار زیر زبانتان بیاید، متوجه می‌شوید که کاملا ارزش زحماتتان را دارد!

در این مطلب تصمیم داریم شما را با فواید گوشت بلدرچین آشنا کنیم و در انتها نیز، با دستور ویژه سرآشپز مجله الو گوشت مگ به آموزش یک سوپ بلدرچین خوشمزه و مقوی بپردازیم. با ما همراه باشید.

همه آنچه باید درباره بلدرچین بدانید

گوشت بلدرچین یک انتخاب غذایی ارزشمند با فواید منحصر به فرد از دسته ماکیان است. این پرنده کوچک و چاق با پرهای قهوه‌ای، در حالت پرورشی و گوشتی، وزنی حدود 1-2 پوند (تقریبا 400 تا 900 گرم) دارد. بلدرچین که از خانواده قرقاولان است؛ به‌خاطر گوشت سفید طعم‌دارش بسیار مورد توجه است. این پرنده در هند به طور عامیانه با نام “باتر” شناخته می‌شود و به صورت طبیعی در مناطق مختلفی مشاهده می‌شود.

فواید گوشت بلدرچین

فواید گوشت و تخم بلدرچین برای سلامتی

بلدرچین سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آهن و درشت مغذی‌هایی مانند کلسیم، فسفر، روی و غیره است. در اینجا چند نوع از فواید برجسته آن و تاثیرش بر سلامتی را بررسی می‌کنیم:

  1. از جمله خواص بلدرچین می‌توان به این نکته اشاره کرد مه حاوی مجموعه‌ای از ویتامین‌ها از جمله ویتامینA،B،D و K است.
  2. تخم بلدرچین و گوشت آن سرشار از سلنیوم، اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان است. اگر به دنبال دریافت حداکثر خواص این گوشت هستید، بهتر است به صورت آن را به‌صورت تازه و از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.
  3. اعتقاد بر این است که تخم بلدرچین باعث بهبود روند رشد مو می‌شود، علت آن این است که بلدرچین منبع‌ خوبی برای جبران کمبود آهن، روی، اسید آمینه‌ها و بسیاری از ویتامین های موجود در بدن است.
  4. تحقیقات نشان می‌دهند که تخم بلدرچین به درمان کم خونی کمک می‌کند؛ زیرا غنی از مقادیر مناسبی ویتامین  A، آهن و ویتامین B12 است.

بررسی ارزش غذایی گوشت بلدرچین

ارزش غذایی موجود در یک عدد بلدرچین با حدود وزن 90 گرم به شرح زیر می‌باشد:

کالری123
چربی کل4.2 گرم یا 5%
چربی اشباع1.2 گرم یا 6٪
چربی ترانس0 گرم
کلسترول64.4 میلی گرم یا 21%
سدیم46.9 میلی گرم یا 2%
کربوهیدرات کل0 گرم
فیبر0 گرم
پروتئین20 گرم یا 40%
ویتامین C 6.6 میلی گرم یا 7%
آهن4.1 میلی گرم یا 23%
کلسیم12 میلی گرم یا 1%
پتاسیم218 میلی گرم یا 5%
فسفر282.4 میلی گرم یا 23%

بررسی طعم و مزه گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین لطیف و آبدار است. این گوشت دارای طعمی متمایز و ملایم است. بافت سبک بلدرچین موجب لذیذ بودن طعم گوشت می‌شود و به این جهت، انتخاب خوبی برای کباب کردن، گریل بر روی چدن و پخت در دستور عمل‌های ایرانی قلمداد می‌شود. بلدرچین بافت نازکی دارد و از این رو بهتر است در چربی سرخ شود و یا در دمایی مناسب پخت شود، تا رطوبت گوشت حفظ گردد. می‌توان در آماده سازی و مرینیت گوشت، آن را با یک پرده از چربی بپوشانید؛ این ترفند از خشک شدن آن در هنگام پخت جلوگیری می‌کند.

طعم گوشت بلدرچین

بررسی تفاوت بین گوشت بلدرچین و گوشت مرغ

گوشت بلدرچین با توجه به داشتن بافتی نازک، نسبت به گوشت مرغ سریع‌تر طعم‌دارمی‌شود. آبدار بودن این گوشت تجربه طعم بهتری را نسبت به سینه مرغ بدون استخوان درغذاها به همراه دارد. از طرفی بلدرچین به‌خاطر داشتن پروتئین بالا، می‌تواند جایگزین منابع پروتئینی برای افراد دارای محدودیت در رژیم غذایی باشد. از دیگر خواص گوشت بلدرچین می‌توان به این نکته اشاره کرد که این گوشت علاوه بر پروتئین بالا، دارای کالری کمتری نسبت به مرغ است و خوراک تهیه شده از این گوشت انتخاب هوشمندانه‌ای برای ورزشکاران به حساب می‌آید.

سه دستور‌عمل خوشمزه با گوشت بلدرچین

در اینجا 3 روش محبوب برای تهیه بلدرچین آورده شده است که حتما از آنها لذت خواهید برد:

بلدرچین شکم پر

این دستور عمل خوشمزه، فکرتان را غلغلک می‌دهد و شما را به وجد می‌آورد! بلدرچین با روش‌های پخت با آب، کباب کردن و یا تهیه به روش شکم‌ پر، طعمی بهشتی به خود می‌گیرد.

در بلدرچین شکم پر، می‌توان با فیلینگ دلخواه در شکم یک بلدرچین کامل و سپس پوشاندن خوراک با کره، یک ترکیب طلایی ساخت. بلدرچین را تا زمانی که بافتی لطیف و قهوه‌ای رنگی پیدا کند، برشته کنید. اگر از دمای تابشی مستقیم برای پخت استفاده می‌کنید باید روی خوراک طلایی شده و با فرو کردن چنگال، بافت گوشتی آن به آسانی باز شود.

بلدرچین بخارپز

یکی از بی‌دردسرترین و ساده‌ترین دستور العمل‌هایی که حتما باید امتحان کنید، پخت بلدرچین بخارپز است که به زمان زیادی نیاز ندارد. اما طعم این گوشت در یاد مهمان‌های شما باقی می‌ماند. فراموش نکنید که از چاشنی‌های مناسب و ادویه‌هایی نظیر زردچوبه، نمک و فلفل برای طعم‌دار کردن این گوشت استفاده کنید. بخارپز کردن بلدرچین باعث تشدید طعم بافتی گوشت و ادویه‌ها می‌شود.

طرز تهیه خوراک بلدرچین شکم پر

بلدرچین به سبک چینی

گوشت بلدرچین برشته شده‌ای که به سبک آسیایی برای یک وعده شام یا ناهار تهیه شده باشد؛ طعم به یاد ماندنی دارد می‌تواند یک تغییر جذاب در برنامه غذایی این هفته شما باشد. استفاده از سس تهیه شده با استفاده از مواد ساده مانند سس باربیکیو و عسل، سس سویا، زنجبیل، سیر و روغن کنجد در کنار این غذا، نتایج فوق‌العاده خوشمزه‌ای را به همراه دارد. پس از مرینیت کردن گوشت با مواد دلخواه، آن را روی گریل داغ قرار داده و پس از ترکیب شدن طعم‌های مختلف با هم، یک وعده غذایی بسیار لذیذ آماده می‌شود.

بررسی خواص گوشت بلدرچین در طب اسلامی

این گوشت با توجه به طبع گرم و خشکی که دارد، جایگزین بسیار خوبی نسبت به گوشت سفید و مرغ است. مرغ طبعی سرد و تر دارد که استفاده مداوم از آن برای اکثر افراد، پیامد‌های ناخوشایندی به همراه دارد. گوشت بلدرچین با توجه به تشابه زیاد به مرغ در طعم و بافت، می‌تواند بهترین جایگزین مرغ در غذاها باشد. برای تجربه‌ای دلپذیرتر‌ پیشنهاد می‌شود که آن را با ترشی مصرف کنید.

خواص بلدرچین برای کودکان

پروتئین یکی از مواد اصلی سازنده بدن است و در روند رشد بدن کودکان تاثیر بالایی دارد. بلدرچین منبع مناسبی برای دریافت مقدار زیادی پروتئین است و علاوه بر تسریع روند رشد، باعث عملکرد بهتر اندام‌ها در بدن می‌شود. ویتامین‌های موجود در بافت این گوشت برای کودکان الزامی و بی‌خطر است. بدون شک قراردادن تخم پرنده بلدرچین در رژیم غذایی کودک، انتخابی هوشمندانه تلقی می‌شود.

خواص بلدرچین برای زنان

گوشت بلدرچین منبع غذایی بسیاری مفیدی برای استفاده در رژیم غذایی خانم‌ها است و مصرف این گوشت می‌تواند به زنان کمک کند تا آهن مورد نیاز بدن را برای جبران آهن از دست رفته در دوران قاعدگی دریافت کنند. استفاده از گوشت بلدرچین به علت مواد معدنی مناسب در آن، بهترین گزینه برای جلوگیری از ایجاد افسردگی و کمبود ویتامین حتی در دوران یائسگی در زنان است.

خواص بلدرچین برای سلامتی

خواص بلدرچین برای مردان

از مزایای استفاده از گوشت بلدرچین برای مردان می‌توان به تاثیر بالای آن در میزان تمایل و تقویت قوای جنسی اشاره کرد. همچنین این ماده غذایی، انرژی لازم برای کار سنگین را برای فرد تامین کرده و از تحلیل عضلات جلوگیری می‌کند.

گوشت بلدرچین در حفظ سلامت پروستات، کاهش وزن، تقویت کارکرد قلب، افزایش قدرت باروری و افزایش سطح هورمون تستوسترون در مردان تاثیر قابل توجهی دارد.

خواص بلدرچین برای سرماخوردگی

در درمان بیماری‌ها، علاوه‌بر درمان‌های دارویی، نیاز اساسی به تغییر لایف استایل و تمرکز بر اصول تغذیه بیمار وجود دارد. با اصلاح روند تغذیه در فرایند بهبود، می‌توان در جبران اثرگذاری بیماری بر بدن فرد نقش مهمی ایفا کرد. گوشت بلدرچین منبع بسیار مفیدی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است و استفاده از آن منجر به تقویت سیستم ایمنی و بهبود فرایند دفاعی بدن می‌شود.

نحوه درست کردن سوپ بلدرچین

دستورعمل تهیه سوپ خوشمزه با گوشت بلدرچین برای 4 نفر به شرح زیر می‌باشد:

 مواد لازم:

  • بلدرچین: 8 عدد
  • آب: 4 لیتر
  • هویج: 3 عدد خردشده
  • کرفس: 2 ساقه
  • جعفری: 1 دسته
  • ریشه کرفس کوچک: 1 عدد
  • سیب‌زمینی بزرگ: 1 عدد
  • ازگیل بزرگ: 1 عدد
  • گل کلم کوچک: چند تکه (در20 دقیقه آخر زمان پخت اضافه کنید)
  • فلفل دلمه‌ای: 1 عدد
  • پیاز متوسط : 1 عدد
  • سیر متوسط : 4 حبه
  • فلفل: در صورت تمایل
  • نمک: 1.5  قاشق غذاخوری
سوپ بلدرچین

طرز تهیه سوپ بلدرچین:

  1. ابتدا بلدرچین‌ها را با ادویه، پیاز و سیر طعم‌دار کنید.
  2. 4  لیوان آب را به بلدرچین‌های طعم‌دار شده اضافه کنید و روی حرارت ملایم بگذارید تا برای حدود 20-30 دقیقه پخته شود.
  3. کف روی آب را جمع کرده و سبزیجات را در قطعات دلخواه خرد کرده و آن‌ها را به سوپ اضافه کنید.
  4. سبزیجاتی مانند گل کلم را بهتر است کمی قبل از اضافه کردن تفت دهید.
  5. استفاده از روغن گیاهی برای بهبود طعم سوپ پیشنهاد می‌شود.
  6. می‌توانید مدت بیشتری منتظر جمع شدن آب سوپ باشید تا با غلظت گرفتن، به خوراکی آبدار تبدیل شود.
  7. در صورت تمایل می‌توانید به سوپ، نودل یا ورمیشل نیز اضافه کنید تا کربوهیدرات بیشتری داشته باشد.
  8. از تخم بلدرچین پخته شده نیز می‌توانید بر روی سوپ یا نودل استفاده کنید.

نحوه پخت گوشت بلدرچین

ساده ترین روش برای پخت بلدرچین این است که به سادگی آنها را کاملا در فر بریان کنید. برای هر نفر به 1 پرنده نیاز دارید. طبخ بلدرچین بر روی باربیکیو نیز پیشنهاد خوبی برای تشدید طعم دودی این گوشت است. همچنین می‌توانید مانند اکبرجوجه، بلدرچین‌های کامل را در مقدار زیادی کره و روغن سرخ کنید. استخوان‌های این پرنده بسیار ظریف و شکننده است و با این روش حتی استخواه‌ها نیز کاملا نرم شده و قابل مصرف می‌باشند.

برای طعم‌دار کردن بلدرچین می‌توانید از تمامی تکنیک‌های مرغ و جوجه مرغ استفاده کنید. گوشت تازه بلدرچین بوی بسیار کمی دارد و در پخت بسیار لذیذتر می‌شود. پس مطمئن شوید که خرید این ماده غذایی را از فروشگاه‌های معتبر و به صورت تازه انجام شود.

مضررات استفاده از گوشت بلدرچین

افراط در استفاده از هیچ ماده غذایی توصیه نمی‌شود. در این مورد می‌توان به کلسترول گوشت بلدرچین و خطرات استفاده بیش از حد آن اشاره کرد. همچنین اگر پرنده از گیاهان سمی تغذیه کرده باشد، خوردن گوشت آن می‌تواند بسیار مضرر و خطرساز شود.

در یک تحقیق، استفاده از گوشت بلدرچین یکی از عوامل خطرآفرین برای سلامت کلیه معرفی شده و گفته می‌شود که ممکن است موجب ایجاد سنگ در این اندام مهم شود.

تاثیر گوشت بلدرچین بر سرطان

هیچ مطالعه قطعی مبنی بر اینکه تخم بلدرچین و یا گوشت آن،  می‌تواند موجب درمان سرطان شود، وجود ندارد! اما این ماده غذایی حاوی مواد مغذی مهمی، مانند ویتامین A و سلنیوم است. به عبارت دیگر، چنین مواد مغذی می‌توانند از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا محافظت کنند و به طور کلی در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا کنند.

کلام آخر در رابطه با خواص گوشت بلدرچین بر سلامت بدن

گوشت بلدرچین جایگزین غذایی بسیار مناسبی نسبت به گوشت قرمز و مرغ است. استفاده از این ماده غذایی برای خانم‌های باردار یا شیرده و کودکان نیز منعی ندارد و خواص زیادی برای حفظ و بهبود سلامت در بیماران را شامل می‌شود. نحوه نگهداری و پخت این گوشت مانند مرغ است و در طعم‌دار شدن تفاوت چشمگیری باهم ندارد.

از دیگر خواص گوشت بلدرچین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرشار از پروتئین است.
  • برای بیماران دیابتی بسیار توصیه می‌شود.
  • بینایی چشم و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد.
  • تقویت استخوان ها را به دنبال دارد.
  • ایمنی بدن را افزایش می دهد.

برای تهیه گوشت بلدرچین حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. تازه نبودن و بی‌کیفیتی انواع گوشت، نه تنها فایده‌ای برای بدن ندارد، بلکه می‌تواند مشکلات زیادی نیز برای بدن به‌وجود بیاورد. قصابی آنلاین الو گوشت، با توجه به میزان درخواست مشتریان، کشتار روزانه انواع دام را انجام می‌دهد و به همین ترتیب، تازه‌ترین محصولات پروتئینی را در اختیار خریداران عزیز می‌گذارد. برای سفارش محصول موردنظر خود کافی است از طریق سایت الو گوشت اقدام کنید. در این بخش شما می‌توانید نوع برش و تعداد تکه موردنظر خود را نیز به‌صورت اختصاصی به ثبت کنید. در انتها نیز محصول موردنظر خود را، در بسته‌بندی‌های کاملا بهداشتی، درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول در رابطه با گوشت بلدرچین

آیا گوشت بلدرچین برای زنان باردار مفید است؟

بلدرچین فواید تغذیه‌ای متعددی برای زنان باردار دارد. گوشت این پرنده، مانند سایر گوشت‌ها پروتئین بالایی دارد که برای رشد مناسب مغز جنین حیاتی است. گوشت بلدرچین فاقد چربی اشباع‌شده است و کلسترول مفید بالایی دارد.

آیا گوشت بلدرچین حلال است؟

بر اساس قوانین رژیم غذایی در دین اسلام، گوشت بلدرچین حلال و مصرف آن جایز است. این به این دلیل است که بلدرچین‌ها شکارچی نیستند و با چنگال‌های خود گوشت را پاره نمی‌کنند. خوردن گوشت همه شکارچیان به‌دلیل گوشت‌خوار بودن و داشتن چنگ و منقار تیز مانند عقاب و شاهین ممنوع است.

استفاده از گوشت بلدرچین برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

کسانی که از ناراحتی مفصل زانو یا درد مفاصل رنج می‌برند که به عنوان التهاب زانو یا آرتروز نیز شناخته می‌شود، گوشت بلدرچین را نباید مصرف کنند. خطرات مرتبط با مصرف بیش از حد گوشت بلدرچین مانند کلسترول بالا نیز می‌تواند ایجاد مشکل کند.

0%

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ با وارد کردن میزان رضایت خود، در بهبود کیفیت مقالات و همچنین آگاه سازی دیگر مخاطبین سهیم باشید. تیم تحقیقاتی الوگوشت مگ همواره در تلاش است تا مجله‌ای کامل از مقاله‌های سلامتی، آشپزی، راهنمای خرید گوشت و... را برای شما عزیزان گردآوری کند.

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *