سلامت و تغذیه

دانستنی‌های لازم درباره خواص مرغ سبز

در سال‌های اخیر نام مرغ سبز در بین خریداران و فروشندگان مرغ بسیار شنیده می‌شود. این مرغ، همان‌طور که از اسم آن مشخص است، کاملا سالم و ارگانیک است. با این‌حال ممکن است عده زیادی از مردم هنوز بطور دقیق با ویژگی‌ها و خواص مرغ سبز و تفاوت آن با مرغ تازه معمولی آشنا نباشند. با توجه به فواید این فرآورده گوشتی، شناخت آن و قرار گرفتنش در سبد خرید خانواده‌ها، بسیار مهم به نظر می‌رسد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله به هر آنچه که باید درباره مرغ سبز دانست بپردازیم و روش‌های تشخیص رشد طبیعی مرغ را نیز معرفی کنیم.

مرغ سبز چیست؟

بطورکلی به مرغ‌هایی که در طول رشد و پرورش آن‌ها، هیچ نوع آنتی بیوتیکی دریافت نکرده‌ باشند مرغ سبز می‌گویند. این مرغ‌ها با نام مرغ بدون آنتی‌بیوتیک نیز شناخته می‌شوند. در حقیقت مرغ‌داران برای حفظ سلامتی مرغ‌ها در برابر نوعی بیماری انگلی، به نام کوکسی‌دیوز، اقدام به تزریق آنتی بیوتیک به طیور می‌کنند. تعداد زیادی از آن‌ها تا آخرین روز دوره رشد خود، این دارو را مصرف می‌کنند؛ به همین علت احتمال ورود این آنتی بیوتیک به بدن مصرف‌کننده نیز بسیار بالا خواهد بود. این مواد می‌توانند مقاومت دارویی بدن ما را افزایش دهند تا آنتی بیوتیک‌های ساده‌تر در بدن اثری نداشته باشند.

متاسفانه عده‌ای از مرغ‌داران نیز از آنتی بیوتیک‌های تقلبی یا غیرمجاز استفاده می‌کنند؛ که موجب اختلال در فعالیت مغز استخوان، کم‌خونی‌ شدید و ابتلا به سرطان خواهد شد. اگر بخواهیم بطور دقیق‌تر توضیح دهیم؛ در اصل ممکن است خود آنتی بیوتیک‌ها به تنهایی باعث آسیب به بدن نشوند؛ اما مصرف آن‌ها باعث می‌شود که بدن برای مقابله با باکتری‌ها و عفونت‌ها، نیازمند آنتی‌بیوتیک‌های قدرتمندتری شود و این موضوع خطرناکی خواهد بود.

روش تولید مرغ های بدون آنتی بیوتیک

دکتر بروس استوارت براون، معاون ارشد ایمنی و کیفیت مواد غذایی، معتقد است که ساده‌ترین روش برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک، حذف کردن محرک‌های رشد است. با حذف آنتی بیوتیک‌ها از خوراک طیور و جایگزینی پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها، عملیات تولید مرغ فاقد آنتی بیوتیک بسیار موفقیت آمیز بوده است.

پرورش دهندگان طیور ارگانیک، باید برای تولید مرغ سبز حتما فضایی کاملا بهداشتی داشته باشند. ایجاد میکروفلور مثبت که سبب دفع عناصر بیماری‌زا، تحریک سیستم ایمنی و سنتز ویتامین می‌شود نیز در سیستم گوارشی مرغ‌ها مفید خواهد بود. حذف آنتی بیوتیک در تولید طیور، به خودی خود باعث مطلوب‌تر شدن و تمیزتر شدن محیط رشد آن‌ها نیز خواهد شد؛ چراکه آنتی بیوتیک حتی می‌تواند در مواردی باعث تولید یک نوع ویروس شود. در پرورش مرغ سبز، باید به رعایت اصول و استانداردهای مراقبتی مرغ مادر و جوجه، ضدعفونی کردن محیط، عاری بودن فضا از باکتری و قارچ‌های مختلف، دستگاه جوجه‌کشی، انتخاب دانه‌ها و… توجه زیادی داشت.

بررسی ویژگی های مرغ سبز

بررسی ویژگی‌ها و خواص مرغ سبز

مرغ سبز در مقایسه با مرغ معمولی، دارای ضایعات کم‌تری است؛ به همین علت مانع از ورود مواد مضر به بدن ما خواهد شد. این مرغ‌ها دوره رشد 45 روزه خود را بطور طبیعی طی می‌کنند و به علت سن کشتار پایین‌تر، چربی کمتری هم دارند. به علت عدم لزوم استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، می‌توان تا حد زیادی از سالم بودن این مرغ در تمام دوره رشد، مطمئن بود. معمولا در کشتارگاه‌های پیشرفته‌تر، به منظور خنک نگه ‌داشتن مرغ‌ها، از چیلر هوایی استفاده می‌کنند؛ اما کشتارگاه‌های عادی، برای این هدف، مرغ را درون آب یخ قرار می‌دهند. این شناور شدن مرغ معمولی در داخل آب یخ، منجر به نفوذ آب در بافت مرغ خواهد شد.

نفوذ آب، ضمن افزایش وزن کاذب مرغ، کیفیت گوشت مرغ را نیز کاهش خواهد داد. مرغ سبز به عنوان یک گوشت سفید مرغوب، معمولا وزنی بین حداقل ۱۳۰۰ گرم تا حداکثر ۲۵۰۰ گرم دارد. دستگاه نظارتی نیز، با حساسیت و دقت بیشتری به پرورش و تولید مرغ سبز می‌پردازد؛ بنابراین با اطمینان بیشتری می‌توانیم از مرغ سبز استفاده کنیم.

فواید مصرف مرغ سبز

طبق آخرین آمار ارائه شده، سالانه در اروپا 25000 نفر بر اثر مصرف باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک جان خود را از دست می‌دهند. کشور ایران نیز در زمینه مصرف آنتی‌بیوتیک جز 20 کشور دنیا و البته دومین کشور آسیا اعلام شده است. بنابراین استفاده کمتر از مواد غذایی حاوی آنتی بیوتیک، بسیار ضروری به نظر می‌رسد. در صورت بالا رفتن مقاومت دارویی نسبت به آنتی بیوتیک، مجبور خواهیم شد که داروهایی قوی و گران‌تر مصرف کنیم.

از طرفی استفاده زیاد از آنتی بیوتیک‌ها نیز، احتمال بروز مشکلاتی همچون اختلالات گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال را نیز بالاتر خواهد برد. برای افرادی که به حساسیت دارویی، همچون حساسیت به پنی سیلین دچار هستند، مصرف مرغ‌های معمولی می‌تواند دردسرساز باشد. برایان رونهولم (Brian Ronholm)، مدیر سیاست غذایی CR معتقد است انتخاب گوشت و مرغ بدون آنتی بیوتیک، جهت کمک به مقابله با اختلال مقاومت آنتی بیوتیکی افراد، راه بسیار مفیدی خواهد بود.

مرغ ارگانیک چیست؟

تفاوت مرغ سبز با مرغ معمولی

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، مرغدارانی که مرغ معمولی تولید می‌کنند؛ به مرغ‌های خود آنتی بیوتیک می‌دهند. این نکته تفاوت اصلی و مهمی است که بین مرغ سبز و مرغ معمولی وجود دارد. مرغ‌های سبز دوره رشد خود را بطور کامل طی می‌کنند و از هیچ نوع آنتی بیوتیکی استفاده نمی‌کنند. بنابراین مرغ سبز از مرغ معمولی بسیار سالم‌تر و مفیدتر خواهد بود.

برخی معتقدند که یک مرغ سبز باکیفیت، طعم بهتری نیز خواهد داشت و وجود آنتی بیوتیک، سبب کاهش کیفیت گوشت آن خواهد شد. همچنین وجود چربی کمتر در مرغ سبز باعث می‌شود که این مرغ‌ها برای تهیه جوجه کباب و پختن غذا‌های خورشتی مناسب‌تر از مرغ معمولی باشند. عده‌ای بر این باورند که با پختن مرغ معمولی، آنتی بیوتیک داخل آن از بین خواهد رفت. اما در حقیقت اگر هم در هنگام جوشاندن و یا سرخ کردن مرغ، در غلظت آنتی بیوتیک باقیمانده در گوشت مرغ، کاهشی دیده شود؛ به علت توزیع و انتقال آن به محیط پخت (بطور عمده آب و روغن) خواهد بود. بنابراین بهترین راه برای خلاص شدن از مضرات آنتی بیوتیک، خوردن مرغ سبز است.

چگونه از رشد طبیعی مرغ سبز مطمئن شویم؟

اینکه یک مرغ بدون آنتی بیوتیک باشد، به این معناست که به آن، نه از طریق غذا، نه آب و نه تزریق، آنتی بیوتیک داده نشده باشد. در طول رشد مرغ‌ها، سازمان دامپزشکی کشور، چهار بار (یک نوبت در همان آغاز رشد، دو نوبت در اواسط دوره رشد و نوبت آخر نیز در پایان دوره رشد) اقدام به انجام آزمایش و نمونه‌برداری از آن‌ها می‌کند. مرغ‌هایی که هیچ آنتی بیوتیکی مصرف نکرده باشند؛ اجازه فروش به عنوان مرغ سبز را خواهند داشت. فقط در این صورت است که نشان مرغ سبز به آن‌ها داده خواهد شد. به بیان دیگر در ایران، تایید رسمی پاک بودن و قرار گرفتن مرغ در گروه مرغ‌های سبز، به عهده سازمان دامپزشکی خواهد بود.

بررسی طعم مرغ ارگانیک

مرغ ارگانیک به مرغی می‌گویند که، نه تنها هیچ آنتی بیوتیکی دریافت نکرده باشد؛ بلکه هیچ ماده غیرطبیعی یا شیمیایی و حتی افزودنی‌های گوناگون، در طول رشد و پرورش آن، استفاده نشده باشد. در یک کلام خوراک مرغ ارگانیک می‌بایست 100 درصد طبیعی باشد. سال ۲۰۰۱ در دانشگاه پروجای ایتالیا، تحقیقی انجام گرفت که نتیجه آن ثابت می‌کرد مرغ‌های ارگانیک دارای طعم بهتری هستند. در واقع به این علت که غذای این جوجه مرغ‌ها طبیعی است، نسبت به جوجه‌های دیگر، غالبا طعم بهتری دارند.

بهترین مارک مرغ سبز و ارگانیک

چرا مرغ سبز گران‌تر است؟

احتمالا اگر هنگام خرید مرغ تازه به سراغ خرید مرغ سبز رفته باشید متوجه تفاوت قیمت این نوع با مرغ‌های دیگر خواهید شد. باید توجه داشته باشیم که پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک، نیاز به دانش و دقت بالایی دارد. این مرغ‌ها باید در دوره 45 روزه رشد خود، کاملا سالم و عاری از هرگونه بیماری باشند. در صورتیکه مرغ بیمار شود، باید برای آن آنتی بیوتیک تجویز شود و در این حالت دیگر جز مرغ‌های سبز قرار نخواهد گرفت. آماده سازی محیطی کاملا بهداشتی و حفظ سلامت مرغ‌ها در دوره رشد، هزینه پرورش آن‌ها را بالاتر برده و طبیعتا قیمت مرغ سبز نیز نسبت به سایر انواع گوشت گران‌تر می‌شود. اما مزایای استفاده از مرغ‌های سبز، ارزش هزینه بیشتر از این نیز را خواهد داشت.

بهترین مارک مرغ سبز

تعداد تولیدکنندگان مرغ سبز با توجه به استقبال مردم از این مواد غذایی سالم، رو به افزایش است. علاوه بر این،بر اساس آمارهای سازمان دامپزشکی، امروزه به غیر از استان تهران، تعداد زیادی از استان‌های کشور نیز دارای مراکز فروش مرغ سبز هستند. در بازار ایران، مرغ سبز با مارک‌های متفاوت و باکیفیتی به فروش می‌رسند. برخی از این برندها به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شوند. اما بسیار مهم است که برای خرید بهترین مارک مرغ سبز و همچنین اطلاع درست از قیمت مرغ تازه و انواع آن،حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید. با خرید از مراکز دارای مجوز وزارت بهداشت، خیالمان از سلامت مرغ، آسوده خواهد بود.

قصابی آنلاین الو گوشت، با ارائه بهترین نوع مرغ سبز بدون آنتی‌بیوتیک، توانسته در طی این سال‌ها رضایت مشتریان عزیز را جلب نماید. برای خرید و سفارش مرغ سبز کافی است به سایت الو گوشت مراجعه کنید. مرغ موردنظر خود را انتخاب کرده و نوع برش و تعدا تکه‌های آن را نیز مشخص کنید. سپس با بسته‌بندی کاملا بهداشتی و زیرنظر متخصصین، آن را درب منزل تحویل بگیرید.

سخن پایانی در رابطه با خرید مرغ سبز

گوشت مرغ در سبد غذایی ما نقش مهمی دارد. این ماده غذایی در تمام دنیا و به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود؛ بنابراین سلامت، کیفیت و تازه بودن آن بسیار مهم تلقی می‌شود. عوامل گوناگونی در هنگام خرید مرغ، برای ما دارای اهمیت خواهند بود. این عوامل و ویژگی‌ها می‌توانند شامل وزن، اندازه، ارگانیک و تازه بودن آن شوند؛ اما قطعا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مرغ سالم، تغذیه سالم و محیط بهداشتی آن در دوره پرورش مرغ است. مرغ سبز یا مرغ بدون آنتی بیوتیک، نامی است که به عنوان مرغ سالم در بازار مواد غذایی شناخته شده و روز به روز به مصرف کنندگان آن افزوده می‌شود. اما همواره به یاد داشته باشید که این مرغ‌ها را باید با نشان مرغ سبز (مهر و تاییدیه دامپزشکی) و از مراکز معتبر تهیه نمایید.

آیا مرغ سبز همان مرغ ارگانیک است؟

در حقیقت برای پرورش مرغ ارگانیک علاوه بر آنتی بیوتیک از سایر مواد غیرطبیعی نیز استفاده نمی‌شود. در حال حاضر مرغ‌های سالم موجود در بازار اکثرا از نوع مرغ سبز هستند که شبیه‌ترین نوع مرغ به مرغ‌های ارگانیک محسوب می‌شوند.

برای تولید مرغ سبز و ارگانیگ، چه موادی را می‌توان جایگزین‌ آنتی بیوتیک‌ها کرد؟

باکتری‌های مفیدی به نام پروبیوتیک‌ها می‌توانند با پاتوژن‌های دستگاه گوارش جوجه‌ها مقابله کنند و سلامت عمومی آن‌ها را نیز بهبود بخشند.

مهم‌ترین نکته برای خرید مرغ سبز چیست؟

داشتن تاییدیه سازمان دامپزشکی یا نشان مرغ سبز و خرید از فروشگاه‌های دارای مجوز بهداشت.

0%

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ با وارد کردن میزان رضایت خود، در بهبود کیفیت مقالات و همچنین آگاه سازی دیگر مخاطبین سهیم باشید. تیم تحقیقاتی الوگوشت مگ همواره در تلاش است تا مجله‌ای کامل از مقاله‌های سلامتی، آشپزی، راهنمای خرید گوشت و... را برای شما عزیزان گردآوری کند.

امتیاز کاربر: 3.38 ( 2 نتایج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *