سلامت و تغذیه

بررسی خواص شگفت‌انگیز جگر شتر‌مرغ

برای تهیه جگر، بیشتر افراد از جگر گوسفندی، دل گوسفندی و یا جگر مرغ استفاده می‌کنند. نوع دیگری از گوشت وجود دارد، که کمتر شناخته شده؛ اما طعم و مزه آن بی‌نظیر است و می‌تواند در رقابت تنگاتنگ با سایر گوشت‌های نام‎برده قرار بگیرد. جگر شترمرغ از پرخاصیت‌ترین انواع گوشت است که تنها 3% چربی دارد و می‌تواند یک انتخاب سالم و مقوی برای وعده‌های غذایی باشد.

در این مطلب به ویژگی‌ها و خواص جگر شترمرغ می‌پردازیم و به پیشنهاد سرآشپز ویژه الو گوشت مگ، یک دستور پخت خوشمزه از جگر شترمرغ را نیز یاد می‌گیریم.

ویژگی گوشت شترمرغ

در دسته‌بندی انواع گوشت، می‌توان شترمرغ را در گروه ماکیان قرار داد و آن را شبیه به گوشت مرغ دانست؛ با این تفاوت که رنگ قرمزی دارد و نحوه‌ی پخت و پز آن مانند گوشت گاو است.

طعم گوشت شترمرغ

برخی از علاقه مندان به شترمرغ طعم آن را با برش لاغرتر از گوشت گاوی که با علف تغذیه شده مقایسه می‌کنند. اکثر گوشتهای گاوی که افراد، به‌خصوص افرادی که ساکن شهرها هستند، استفاده می‌کنند، از گا.های تغذیه شده با غلات است. رژیم غلات، به گوشت گاو، محتوای چربی عضلانی بالاتر و رگه‌های چربی بیشتری می‌دهد. گوشت گاو تغذیه شده با علف، طعم بسیار لذیذتری دارد. طعم گوشت شترمرغ را می‌توان به گوشت شکار کم چرب مانند گوزن نیز شبیه دانست.

چرا گوشت شترمرغ قرمز است؟

گوشت شترمرغ رنگ قرمز خود را از میوگلوبین می‌گیرد. میوگلوبین پروتئینی در ماهیچه‌ها است که با قرار گرفتن در معرض اکسیژن قرمز می‌شود. گاوهای گوشتی نیز سطح میوگلوبین بالایی دارند وبه همین جهت گوشت آنها خیلی قرمز است.

تفاوت گوشت شترمرغ و گوشت گاو

اگرچه گوشت شترمرغ قرمز است، اما هنوز توسط USDA به عنوان طیور طبقه بندی می‌شود. اما در آشپزی، این طبقه‌بندی متفاوت است و آن را در گروه انواع گوشت قرمز قرار می‌دهند.

گوشت شترمرغ چه شکلی است؟

رنگ قرمز گوشت شترمرغ خام، تیره‌تر و براق‌تر از سایر انواع گوشت قرمز است. هنگامی که این گوشت به صورت استیک بریده می‌شود، شبیه به فیله مینیون یا سایر برش های گوشت گاو بدون چربی به نظر می‌رسد. رگه‌های چربی مرمر مانند در این گوشت بسیار کمتر از گوشت گاو و گوسفند است.

شباهت شترمرغ به گوشت گاو تنها محدود به رنگ قرمز آن نمی‌شود. برش های پخته شده این گوشت، بسیار شبیه به گوشت گاو پخته شده است؛ با این تفاوت که محتوای چربی زیاد گوشت گاو باعث چروک شدن آن بعد از پخت شده ولی در یک برش پخته شده گوشت شترمرغ اندازه و شکل اصلی حفظ می‌شود.

خواص جگر شتر مرغ

خواص جگر شترمرغ

جگر شترمرغ مغذی ترین اندام گوشتی این حیوان است و می‌تواند به عنوان یک منبع قوی ویتامین A معرفی شود. ویتامین A برای سلامت چشم بسیار مفید است و موجب کاهش بیماری‌های التهابی از جمله بیماری آلزایمر و آرتریت می‌شود.

با کمی تحقیق می‌توانید متوجه بشوید که التهاب عامل اصلی بیماری‌های زیادی است و پیدا کردن راهی برای کاهش یا پیشگیری از این التهابات کار آسانی نیست. شاید شنیده باشید که پزشک برای کمک به بهبود بیماری‌هایی نظیر آرتروز، پیشنهاد می‌کند تا رژیم غذایی را بهبود ببخشیم. اضافه کردن یک منبع غنی از ویتامین A قدم بسیار خوبی برای این کار ‌است.

امروزه ایرانی‌ها بیش از هر زمان دیگری از رژیم غذایی مناسب آگاه شده‌اند. اتکینز، کتو و بدون گلوتن، برخی از جدید‌ترین رژیم‌های سرشار از پروتئین و با کم‌ترین میزان کربوهیدرات هستند. اگر پروتئین پرچرب و کلسترول بالا مصرف می‌کنید، گوشت شترمرغ می‌تواند جایگزین سالمی باشد.

جگر شترمرغ همچنین حاوی اسید فولیک، آهن، کروم، مس و روی است و به ویژه برای قلب و افزایش سطح هموگلوبین خون می‌تواند بسیار مفید باشد.

طبع جگر شترمرغ

جگر شترمرغ که بسیار خوش خوراک است، طبعی گرم دارد و به آسانی در سفره غذایی ما می‌تواند جای بگیرد. با توجه به این که گوشت شتر مرغ  کم چرب‌ترین گوشت با طبع گرم است، می‌تواند به عنوان جایگزین گوشت گاو و گوسفند مورداستفاده قرار بگیرد.

روش نگهداری جگر شترمرغ

به علت وزن بالای یک دست کامل جگر شترمرغ ممکن است برای شما سوال شود که روش نگهداری این گوشت به چه صورت است؟ جگر شترمرغ را می‌توان مانند گوشت قرمز به حالت یخ‌زده در فریزر در دمای 5- تا 25- درجه تا 6 ماه نگهداری کرد. این گوشت در یخچال با دمای 4 تا 0 درجه نیز تا سه روز قابل استفاده است.

طبع گوشت شترمرغ

یک دستور پخت خوشمزه با دل و جگر شترمرغ

به پیشنهاد سرآشپز ویژه الو گوشت مگ، می‌توانید این غذا را که با کمترین مواد اولیه و حداقل هزینه و به راحتی در منزل تهیه می‌شود را درست کرده و از آن لذت ببرید.

نکته مهم برای پخت این خوراک خرید جگر شترمرغ با کیفیت و تازه است؛ که تاثیر مستقیمی بر طعم آن دارد. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از دل شترمرغ هم در این دستور پخت استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه خوراک جگر شترمرغ:

350 گرم جگر شترمرغ (بدون رگ و برش نازک)

1 پیاز بزرگ، پوست کنده و خلال شده

نصف قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز (یا به سلیقه)

نصف قاشق چایخوری دانه زیره آسیاب شده

4 قاشق غذاخوری آرد ساده

نصف آب یک لیموترش

¼ پوست یک لیمو ریز خرد شده

½ قاشق چایخوری شکر قهوه ای

کمی نمک

3 قاشق غذاخوری رب انار

روغن زیتون برای سرخ کردن

دستور پخت جگر شترمرغ:

  • آرد ساده، ادویه‌های آسیاب شده و نمک را مخلوط کرده و به ظرف کم عمقی اضافه کرده و جگر را در مخلوط بغلتانید تا خوب پوشانده شود.
  • سپس جگر را داخل آرد بگذارید تا حد امکان به خودش آرد بگیرد.
  • رب انار، آب لیمو و پوست لیمو را با هم مخلوط کرده و آنها را کناری بگذارید.
  • یک تابه را گرم کنید و روغن زیتون به آن اضافه کنید. پیازها را به آرامی به مدت 5 دقیقه تفت دهید تا نرم و طلایی شوند. مراقب باشید که نسوزن؛. سپس پیاز آماده شده را کنار بگذارید.
  • اگر تابه خشک است کمی روغن اضافه کنید و روی حرارت ملایم تا متوسط، جگر را حدود 1 دقیقه سرخ کنید تا کمی قهوه ای شود و مقداری خون جاری شود.
  • حرارت را زیاد کرده و مایه رب انار و پیاز را به آن اضافه کنید. سپس آهسته هم بزنید تا سس جگر غلیظ شود.
  • خوراک شما آماده است. می‌توانید آن را در کنار پوره سیب‌زمینی و یا روی برنج سرو کنید. نوش جان!
دستور پخت جگر شتر مرغ

قیمت جگر شترمرغ

با توجه به اینکه میانگین قیمت یک کیلو از این محصول در خارج از ایران بین 13 تا 30 دلار است، می‌توان گفت که این گوشت در ایران هزینه بسیار مناسبی دارد. برای خرید انواع گوشت توجه داشته باشید ابتدا به تازگی و کیفیت گوشت و سپس به قیمت آن توجه کنید؛ بسیاری از گوشت‌هایی که قیمت پایینی دارند، اما مرغوبیت خوبی ندارند و باعث ایجاد مشکل در بدن می‌شوند.

شما می‌توانید این محصول را، در وبسایت الو گوشت، با حداقل قیمت موجود در بازار تهیه کنید با این تفاوت که بالاترین کیفیت را تجربه خواهید کرد. الو گوشت یک قصابی آنلاین است که از طریق آن شما می‌توانید محصولات پروتئینی و گوشتی مختلف اعم از جگر شتر مرغ را در کمترین زمان سفارش دهید و محصول خود را با بسته‌بندی بهداشتی درب منزل تحویل بگیرید.

مزایا و معایب استفاده از جگر شترمرغ در بارداری

جگر شترمرغ با توجه به داشتن مقادیر زیادی آهن می‌تواند پاسخ خوبی برای نیاز بدن باشد؛ ولی استفاده از جگر معایبی نیز دارد. مانند احتمال بروز مشکلات کلیوی به دلیل بالا بودن ویتامین A و حتی مشکلاتی که مستقیم تاثیر بر روی جنین دارد. بهترین راه حل برای مصرف انواع گوشت در دوران بارداری مشورت با پزشک و استفاده از این محصولات تحت نظر متخصص در این دوره می‌باشد.

مضررات جگر شترمرغ

پیش‌تر اشاره کرده‌ایم که این محصول غنی از ویتامین A می‌باشد. بهتر است بدانید که این ویتامین محلول در چربی است و بر خلاف ویتامین‌های محلول در آب، به آسانی از بدن دفع نمی‌شود. در صورتی که در مصرف این محصول افراط کنید، این میزان از ویتامین A می‌تواند باعث بروز مشکلات کلیوی و قلبی شود.

کلام آخر برای خرید جگر شترمرغ

اسم جگر شترمرغ شاید در نگاه اول به نظر عجیب و یا فانتزی می‌آمد، ولی حالا شما می‌دانید که استفاده از این محصول چه مزایای شگفت انگیزی به همراه دارد. کم بودن اطلاعات در زمینه مواد غذایی می‌تواند سفره شما را محدود و خسته‌کننده کند. با ما در بلاگ‌های الو گوشت مگ همراه باشید. ما در این مجله شما را با انواع غذاها و همچنین مسائل مربوط به سلامت و تغذیه آشنا می‌کنیم. امیدواریم با محصولاتی آشنا شوید، که سفره شما را رنگین‌تر و خوشمزه‌تر کند.

در این مطلب علاوه بر آشنایی کامل با خواص جگر شترمرغ، دستور پخت ویژه خوراک شترمرغ را نیز برایتان تهیه کرده‌ایم. شما به چه روش‌هایی جگر شترمرغ را درست می‌کنید؟ لطفا تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان الو گوشت مگ در میان بگذارید

اسم جگر شترمرغ شاید در نگاه اول به نظر عجیب و یا فانتزی می‌آمد ولی حالا شما می‌دانید که استفاده از این محصول چه مزایای شگفت انگیزی به همراه دارد. همان‌طور که اطلاعات کم در زمینه مواد غذایی می‌تواند سفره شما را محدود و خسته کننده کند، از شما می‌خواهیم تا با ما در بلاگ‌های الو گوشت همراه باشید. امیدواریم با محصولاتی آشنا شوید که شاید یک روز حتی بتواند جای دردانه سفره شما را بگیرد و به خود اختصاص دهد.

0%

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ با وارد کردن میزان رضایت خود، در بهبود کیفیت مقالات و همچنین آگاه سازی دیگر مخاطبین سهیم باشید. تیم تحقیقاتی الوگوشت مگ همواره در تلاش است تا مجله‌ای کامل از مقاله‌های سلامتی، آشپزی، راهنمای خرید گوشت و... را برای شما عزیزان گردآوری کند.

امتیاز کاربر: 1.1 ( 1 نتایج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *