آموزش آشپزی

طرزتهیه کباب ترکی با مرغ خوشمزه

دونر کباب یک غذای محبوب ترکی است که نظر تمام دنیا را به خود جلب کرده‌است. بوی چربی آب شده بر روی سیخ‌های چرخان می‌تواند توجه هر شخصی را جلب کند. جالب است بدانید کباب ترکی مرغ نیز به همان اندازه دونر کباب لذیذ و اشتهاآورد است؛ با این تفاوت که کمتر شناخته شده است.

دیدگاه خیلی از افراد نسبت به این غذا این است که دستورالعمل آسانی ندارد و یا برای آماده‌سازی آن، نیازمند تجهیزات تخصصی رستورانی هستیم؛ اما اینطور نیست. ما در این مقاله از الو گوشت مگ به شما نکات و ترفند‌هایی را آموزش می‌دهیم تا به راحتی بتوانید یک کباب ترکی مرغ و گوشت خوشمزه و لذید را در منزل درست کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. با ما همراه باشید تا بدانیم دونر کباب دقیقا چیست و چگونه درست می‌شود.

دونر کباب چیست؟

ابتدا بیایید به معنی کلمه “دونر” نگاهی بیندازیم. این کلمه از “Dönmek” به معنای “چرخش” یا “چرخیدن” گرفته شده است. این نوع از کباب روی یک سیخ گردان جلوی یک فر داغ عمودی پخته می‌شود به همین دلیل به آن کباب دونر (کباب چرخان) می‌گویند. معمولا مرینیت کردن گوشت دونر را با ادویه‌های ترکی و سس ماریناد انجام می‌دهند. این کباب را می‌توان با شقه گوسفندی، گوشت بره، گوشت گاو (یا ترکیبی از این دو) یا گوشت مرغ درست کرد.

برش‌های گوشت یا مرغ آغشته به چاشنی، روی یک سیخ بلند، به‌شکل مخروط چیده می‌شوند و به آرامی روی یک جوجه‌گردان در موازات آتش یا فر داغ می‌چرخند.

وقتی قسمت پشتی گوشت پخته می‌شود، کباب‌زن برش‌های نازکی را از آن جدا می‌کند. این تکه‌های گوشت به‌صورت ساندویچ یا تاپینگ غذاها سرو می‌شود. دونر را می‌توان به صورت پرسی در بشقاب، روی مقداری برنج، یا به همراه کاهو، گوجه فرنگی، پیاز، کلم قرمز، ترشی، سس چیلی یا سس ماست در ساندویچ سرو کرد.

دونر کباب مرغ

مراحل تهیه کباب‌ترکی مرغ خوشمزه

بیایید ابتدا در مورد این دستور پخت و چرایی آسان بودن آن صحبت کنیم! اول از همه اینکه، شما نیازی به کباب‌پز، سیخ گردان یا تجهیزات تخصصی ندارید. در واقع با این روش آشپزی برای پخت یک کباب ترکی با مرغ لذیذ شگفت‌زده خواهید ‌شد.

به‌طور خلاصه، سینه مرغ را در ماست بخوابانید و همراه با ادویه فراوان طعم‌دار کنید. سپس مرغ‌ها را در یک پلاستیک بپیچید و به شکل یک کنده درخت فرم دهید و آن‌ را منجمد کنید. بعد از آن برش‌های نازک مرغ مرینیت شده را در تابه سرخ کنید. با این روش به آسانی می‌توانید در خانه یک مهمانی دونر درست و حسابی راه بیندازید! با استفاده از گوشت مرغ تازه می‌توانید بوی زهم این کباب را به حداقل برسانید. قصابی آنلاین الوگوشت، این امکان را برای شما فراهم کرده تا به راحتی بتوانید اقدام به خرید مرغ تازه کنید.

از برخی جهات، این دستور کباب دونر مرغ بسیار شبیه به ژیروس مرغ یونانی است. مرغ خوش طعمی که در پیتا پیچیده شده و با سس ماست سرو می‌شود. با این حال، به جای سرو کردن آن با سس تزاتزیکی با خیار، کباب دونر مرغ همراه با سس ماست با چاشنی زعتر و مقدار زیادی سیر تازه و لیمو سرو می‌شود.

طرز تهیه کباب‌ترکی مرغ در ماهیتابه

حال که آماده‌سازی این کباب را انجام دادید، با ما همراه باشید تا یک رسپی فوق‌العاده برای تهیه کباب ترکی مرغ در ماهیتابه را به شما آموزش دهیم.

مواد اولیه کباب ترکی مرغ:

سینه مرغبرای هر کنده حداقل 3 عددتوجه کنید که سینه مرغ‌ها بدون پوست باشد. ران مرغ انتخاب خوبی در این مورد نیست.)
رب گوجه فرنگی  یک قاشق چایخوریذره کمی از رب گوجه فرنگی، طعم اومامی یا گوشت را تشدید می‌کند.
ماست سادهبه ازای هر سینه مرغ، دو قاشق غذاخوریهم ماست معمولی و هم ماست یونانی موثر خواهند بود.
پیازبرای مزه‌دار کردن کنده مرغ به مقدار دلخواهاستفاده از هر نوع پیازی بلامانع است.
سس سویا  یک قاشق چای خوری جهت مزه‌دار کردن کندهبهتر است از سس سویا کم سدیم برای کنترل میزان نمک اضافه شده استفاده کنید.
روغن زیتون  به ازای هر سینه مرغ، یک قاشق غذاخورییک روغن زیتون فرا‌بکر باکیفیت بهترین طعم را به آن اضافه می‌کند، اما هر نوع روغن گیاهی موثر خواهد بود.
نمک، فلفل سیاه، پودر کاری، زیره آسیاب شده، پاپریکا شیرین و گشنیز آسیاب شده  به مقدار دلخواه  پس از مخلوط کردن ادویه‌ها با مرغ، آن را نیم ساعت در یخچال بگذارید تا طعم آن در روغن باز شود.
سس مخصوص دونر مرغ

مواد اولیه سس ماست:

  • ماست ساده: می‌توانید از ماست معمولی یا یونانی استفاده کنید که شکر اضافه‌ای ندارد.
  • سیر: همیشه حبه‌های سیر تازه خود را خرد کنید. سیر خرد شده موجود در فروشگاه گاهی اوقات طعم تلخی به غذا می‌دهد.
  • لیمو:  آب لیموی تازه همیشه بهترین انتخاب است.
  • روغن زیتون: از روغن زیتون فرا بکر برای طعم اصیل آن استفاده کنید.
  • ادویه زعتر: یک مخلوط ادویه خاورمیانه‌ای است که به‌طور معمول از پونه کوهی خشک، آویشن، سماق و دانه‌های کنجد برشته شده تشکیل می‌شود. شما می‌توانید آن را در اکثر بازارها پیدا کنید.
  • پونه کوهی خشک: یک لایه دیگر از طعم خوب گیاهی به سس اضافه می‌کند. می‌توانید از پونه کوهی تازه نیز استفاده کنید.

نحوه سرو دونر مرغ:

  • نان: می‌توانید دونر مرغ خود را با نان پیتا، باگت، لواش یا هر نان صافی مانند تورتیلا آردی درست کنید. گزینه دیگر این است که نان را حذف کنید و این غذا را با برنج یا به صورت خوراک پرسی سرو کنید.
  • سبزیجات: از کاهو و گوجه فرنگی خرد شده، پیاز قرمز به صورت خام، پیاز سفید سرخ شده و قارچ به صورت پخته استفاده می‌شود.
  • حمص: همچنین می‌توانید از مقداری حمص خریداری شده در فروشگاه استفاده کنید و یا خودتان آن را برای اضافه کردن به تاپینگ دونر مرغ درست کنید.
ساندویچ کباب ترکی

طرزتهیه کباب ترکی مرغ:

این دستور العمل تهیه دونر مرغ خانگی قرار است ذهن شما را منفجر کند! فقط مطمئن شوید که به مرغ زمان کافی در فریزر بدهید.

مرحله اول: مرغ را بپزید

بعد از 3 تا 4 ساعت ماندن کنده مرغ در فریزر می‌توانید اقدام به پخت آن کنید. حدود 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را روی حرارت متوسط رو به بالا در یک تابه بزرگ گرم کنید. سپس پلاستیک کنده را باز کنید و شروع به برش دادن مرغ به صورت ورقه‌های نازک کنید. در انتها برش‌ها را به تابه داغ اضافه کنید و حدود 3 تا 5 دقیقه بپزید.

مرحله دوم: سس ماست را درست کنید

می‌توانید سس را زمانی که مرغ در فریزر است درست کنید. فقط تمام مواد سس را در یک کاسه متوسط با همزن یا قاشق بزنید تا خوب مخلوط شوند. سپس روی آن را با نایلون بپوشانید و در یخچال بگذارید تا خنک بماند.

مرحله سوم: سرو را آغاز کنید

پس از پخته شدن مرغ، نوبت به آماده‌سازی بستر ساندویچ‌ها می‌رسد. برای این کار، یک تکه نان را روی یک تکه فویل قرار دهید. سپس روی نان را با مقداری سس ماست یا حمص، مقداری مرغ پخته شده، کاهو، گوجه فرنگی و پیاز قرمز و دیگر تاپینگ‌ها پر کنید. استفاده از مقداری سالاد تبوله ریز نیز در این ترکیب نیز طعم بسیار خوبی به شما می‌دهد؛ اما این کاملا اختیاری است. حالا نان را تا کنید و از دونر کباب مرغ خود ببرید.

نکات تخصصی پخت کباب ترکی مرغ

  • کنده مرغ را فریز کنید. باید مرغ را محکم در کنده بپیچید و حداقل 3 ساعت در فریزر بگذارید. اگر مرغ مرینیت شده منجمد نشود، نتیجه‌ی لازم را دریافت نمی‌کنید.
  • سس ماست را از قبل درست کنید. این کار به طعم‌ها زمان بیشتری می‌دهد تا در یخچال با هم ترکیب شوند.

نکات نگهداری

  • باقیمانده کباب دونر مرغ تا 4 روز در یخچال در ظرف دربسته نگهداری می‌شود. برای گرم کردن مجدد، کافی است روی مرغ را بپوشانید و آن را به مدت 1 تا 2 دقیقه در مایکروویو با قدرت متوسط یا روی اجاق گاز در تابه قرار دهید. همچنین می توانید باقیمانده غذاها را تا 3 ماه منجمد کنید و سپس یک شب تا صبح در یخچال بگذارید تا یخ آن باز شود.
کباب ترکی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه کباب ترکی مرغ در فر

  • در جهت شبیه‌سازی سیخ گردان برای پخت این غذا می‌توان از فر کمک گرفت. در این حالت دونر شما کالری کمتری دارد و غذایی سالم‌تر است. کافی است در مرحله ساختن کنده مرغ، آن‌ها را پس از مرینیت، ابتدا از داخل یک سیخ چوبی رد کرده و سپس اقدام به فشرده سازی و فریز کردن کنید.
  • بعد از 3 الی 4 ساعت سیخ‌ها را خارج کرده و دو طرف سیخ را به اطراف ظرفی مناسب تکیه دهید تا فضای کافی برای پخت داشته باشد. می‌توانید پیاز و قارچ خردشده را کف ظرف بریزید تا با آب مرغ پخته شود و طعمی بی‌نظیر به غذای شما اضافه کند. مرغ را در دمای 450 درجه فارنهایت به مدت 25 دقیقه بپزید و یا صبر کنید تا سیخ مرغ کاملا پخته و طلایی شود. برای طلایی شدن اطراف کنده می‌توانید در آخر دما را از بالای فر تابانده و چند بار سیخ را بچرخانید تا یکدست پخته شود.

طرز تهیه کباب ترکی رستورانی

رسپی‌ها و تاپینگ‌های مختلفی در رستوران‌های ایران برای پخت دونر کباب استفاده می‌شود. اما برای تهیه دونر کباب رستورانی، نیازمند تجهیزات سیخ گردان و منقل عمودی هستیم. به غیر از این تفاوت می‌توان به سرو این غذا با سس تند و شیرین و استفاده از پیاز و جعفری خام خرد شده نیز اشاره کرد.

انواع کباب ترکی

حالا که حسابی دهانمان آب افتاده و به فکر امتحان کردن این غذای فوق‌العاده هستیم، بیایید تا با انواع کباب ترکی نیز آشنا شویم. شاید شما در هنگام سفارش این غذا در رستوران فقط دونر مرغ و گوشت را ببینید. اما جالب است بدانید که این غذا به جز فیله و سینه مرغ، گوشت بره و گوشت گاو می‌تواند از گوشت چرخ کرده مخلوط هم تهیه شود. حتی با جایگزین کردن سویا می‌تواند برای گیاه‌خواران نیز مناسب باشد.

انواع مرینیت این مواد باعث شده تا دونر کباب بسیار متنوع و مناسب ذائقه‌های متفاوت باشد. با استفاده از گوشت دارای چربی، این غذا چرب‌تر می‌شود. اگر مزه خالص گوشت را دوست دارید کافی است با انتخاب درست و چربی کم در گوشت، غذای مورد علاقه خود را بسازید. در الوگوشت شما می‌توانید انواع گوشت با چربی کافی برای این غذا را به صورت آنلاین سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

کباب ترکی رستورانی

طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ‌کرده

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید اما حتی کباب کوبیده هم می‌تواند در خانواده دونر کباب‌ها جای بگیرد! کافی است به آن فکر کنید: مقادیری گوشت که به صورت فشرده به دور یک سیخ، روی آتش می‌چرخند!

  • برای داشتن دونر کباب با گوشت چرخ‌کرده ما یک ایده خوب داریم. در مرحله کنده کردن گوشت به دور سیخ می‌توانید از گوشت کم چربی استفاده کنید و مقدار بسیار کمی به مواد آرد بزنید تا چسبندگی لازم را در طول پخت داشته باشند. سپس بعد از پروسه فریز کردن گوشت، می‌توانید مانند کباب ترکی مرغ، به صورت اسلایسی و یا حتی در فر این غذا را آماده کنید.

توجه داشته باشید که این خوراک با کباب کوبیده کمی متفاوت است و نیازی به اضافه کردن پیاز به داخل مواد نیست. می‌توانید در قطر بزرگ این سیخ را آماده کنید و در فر قرار دهید. سپس بعد از سرخ شدن لایه بیرونی آن را برش داده و به فر برگردانید تا لایه جدید سرخ شود.

کلام آخر در رابطه با طرز تهیه کباب ترکی مرغ

همان‌طور که در این مطلب گفتیم، آماده‌سازی دونر کباب در خانه به آسانی امکان‌پذیر است. برش‌های فشرده شده گوشت یا مرغ به‌صورت یک کنده مزه‌دار شده پس از چند ساعت فریز شدن می‌تواند مانند یک کباب ترکی بزرگ رستورانی، قابل برش باشد و در تابه سرخ شوند. همچنین می‌توانید تمام کنده را در فر پخته و در چند مرحله برش دهید تا تمامی قسمت‌ها به خوبی سرخ شوند.

آماده‌سازی این غذا بسیار راحت است و حتی می‌تواند یک فعالیت خانوادگی لذت‌بخش باشد. شما می‌توانید باقی‌مانده غذا را برای وعده‌های بعد روی سالاد بریزید یا حتی با آن یک خوراک خوشمزه در سبزیجات آغشته به کره درست کنید.

توجه داشته باشید که برای طبخ این غذا با انواع گوشت، حتما باید از گوشت تازه و باکیفیت استفاده کنید تا بهترین طعم ممکن را به‌دست آورید. الو گوشت این امکان را برای شما فراهم کرده که گوشت قرمز و یا گوشت سفید موردنظر خود را، با نوع برش و تعداد تکه‌های دل‌خواهتان سفارش دهید و آن را درب منزل تحویل بگیرید.

شما به چه روش‌های دیگری کباب ترکی را در منزل درست می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در رابطه با دستور پخت کباب ترکی ویژه با ما و دیگران خوانندگان الو گوشت مگ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در رابطه با پخت کباب ترکی

    آیا می‌توان در خانه کباب ترکی درست کرد؟

بله. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از مواد اولیه ساده در خانه، کباب‌ها را مشابه کباب ترکی رستورانی تهیه کنید.

    آیا کباب ترکی در فریزر قابل نگهداری است؟

بله شما می‌توانید گوشت و مرغ مرینیت شده را ماه‌ها به صورت فریز شده نگهداری کنید. کافی است قبل از درست کردن یک شب آن را در یخچال بگذارید تا باز شود.

    این غذا در چه دسته‌ای از هرم غذایی است؟

با توجه به داشتن مرغ یا گوشت به عنوان پروتئین، سس ماست به عنوان لبنیات، تاپینگ متنوع به عنوان سبزیجات، نان یا برنج در قسمت کربوهیدرات و روغن زیتون به عنوان چربی‌ می‌تواند یک وعده بسیار کامل دارای تمام قسمت‌های هرم غذایی باشد.

0%

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ با وارد کردن میزان رضایت خود، در بهبود کیفیت مقالات و همچنین آگاه سازی دیگر مخاطبین سهیم باشید. تیم تحقیقاتی الوگوشت مگ همواره در تلاش است تا مجله‌ای کامل از مقاله‌های سلامتی، آشپزی، راهنمای خرید گوشت و... را برای شما عزیزان گردآوری کند.

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *